Omdat de snelle ontwikkeling in de digitale wereld met niets te vergelijken is, blijft de toekomstige impact ongewis. Om uw inzicht te verruimen blikken we vooruit op de toekomst vanuit een sociologisch, economisch, psychologisch en antropologisch perspectief. En geven we tips wat u zelf kunt doen om het algoritme de baas te zijn. Maar we beginnen met een hedendaagse blik. Door onder andere Google, Facebook en Apple zijn we – bijna – altijd en overal online. Deze en vele andere bedrijven verzamelen een onvoorstelbare, ongeordende brij aan gegevens, zogenaamde big data. Gegevens die in een algoritme worden verwerkt waardoor hele specifieke persoonlijke informatie, patronen en profielen zichtbaar worden. Maar bij wie ligt de macht over deze informatie? En wat doet dit met u? Of misschien wel: tegen u? In de zestiende eeuw zei de Britse filosoof Francis Bacon ‘Kennis is macht’. De afgelopen eeuwen leek macht in handen te zijn van mensen met geld. Wie betaalt, bepaalt. Eerst gold dit voor grootgrondbezitters, later ook voor ondernemers, kapitalisten en bankiers. Maar inmiddels is macht verschoven van geld naar algoritmen. Algoritmen die het gedrag van miljarden individuen wereldwijd beïnvloeden en sturen. Verzameld via het internet, via sociale netwerken maar ook
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties