Dat een leraar geen cijfers moet geven
077 juni 20052005
Marco Visscher | 77 juni 2005 issue Geen cijfers? Maar hoe beoordelen leraren dan de resultaten van hun leerlingen? ‘Ik kijk of mijn studenten iets hebben opgestoken van wat ik hun wilde leren. Ik geef creatief schrijven; ik heb een lijst van criteria van wat goed schrijven is en mijn studenten kennen die criteria. Als ze er niet aan voldoen, straf ik hen niet. Ik vraag of ze hun tekst willen herschrijven, terwijl ik hun opnieuw probeer uit te leggen wat ik bedoel, zodat ze uiteindelijk toch aan de criteria voldoen. Iedere leraar kan dat doen. Heb je wel eens bedacht dat leraren heel veel tijd steken in onderwijzen en heel weinig in evalueren?’ Wat is er eigenlijk op tegen om cijfers te geven? Hele generaties zijn er mee opgegroeid. ‘Als een leraar een cijfer op papier zet, suggereert hij dat het werk af is. Leerlingen weten nog niet hoe het kan worden verbeterd. Een cijfer kan een student het idee geven dat hij klaar is met leren. Ik wil niet dat mijn studenten het gevoel krijgen dat ze klaar zijn. Ik vind dat we situaties moeten creëren waarin studenten kunnen leren hart te hebben voor het werk dat ze
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in
Reacties