The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Als je denkt aan de blockchain, denk je als eerste aan Bitcoin en andere cryptovaluta. Je denkt dat de bankwereld flink verandert. Maar voor leiders met een open geest is deze technologie een revolutie voor alle industrieën, niet alleen de banken. Blockchains bieden namelijk de mogelijkheid om transacties te decentraliseren, met steeds meer veiligheid en garanties. De blockchain is een extra laagje vertrouwen. Het lijkt wel alsof er elke dag weer een nieuwe toepassing van de blockchain bij komt. Al die innovaties hebben een grote invloed op onze gemeenschap, maar ook op het milieu.
Ondernemers die ook gebruik willen maken van de blockchain zouden eens verder moeten kijken dan alleen de cryptovaluta.
Als je een product verkoopt, merk je waarschijnlijk wel dat de meeste kopers vragen om meer transparantie. Je moet de markt bekijken als consument. Hoe belangrijk vinden zij de herkomst van jouw product? Denk niet alleen aan wat mogelijk is. Kijk ook naar gebieden waar meer vertrouwen nodig is, op elk niveau in de markt. Een voorbeeld: een consument wil een edelsteen kopen, maar is bezorgd over kinderarbeid in de mijnbouw. Daarom koopt hij wellicht toch maar geen steen, want hij wil niet de kans lopen dat hij onverhoopt kinderarbeid in stand houdt. Inmiddels zijn er bij de grote diamantair De Beers al methodes om via de blockchain consumenten te garanderen dat de diamanten niet afkomstig zijn uit conflictgebieden of verworven zijn door middel van kinderarbeid. Fura Gems handelt in robijnen en smaragden. Zij volgen door middel van de blockchain een steen vanaf het moment dat hij uit de grond wordt gehaald tot aan de aankoop van de consument.
Als je kijkt naar de bevoorradingsketen, naar alle verkopers, aanbieders, logistieke partijen en zelfs de ICT. Wat zie je dan? Is er ergens een grote hoeveelheid transacties nodig voordat jouw product gemaakt kan worden? Gaat het langs heel veel verkooppunten? Dan is het waarschijnlijk handig om de blockchain te gebruiken. Zelfs als jouw product rauwe of onbewerkte producten bevat, moet dat terug te leiden zijn naar de originele bron. De blockchain maakt dat mogelijk. Denk eens aan de kunstwereld. Daar is het heel belangrijk om zeker te weten wie de originele maker van een werk is. Dankzij de blockchain kunnen kunstwerken nu op authenticiteit worden gecontroleerd, waardoor de verkoopgeschiedenis transparant kan worden gevolgd. Wie zit er in jouw bevoorradingsketen? Willen alle partijen meedoen aan de transparantie? Alleen dan kan de blockchain werken.
Alleen als alle blokkades zijn opgelost werkt de blockchain. Het kan zijn dat iemand in de bevoorradingsketen niet wil meewerken, of dat de herkomst van de rauwe, onbewerkte materialen moeilijk te checken valt. Misschien is het wel de hoeveelheid benodigde energie. Neem nou de Bitcoin. Geleerden hebben uitgerekend dat in er 2020 drie keer meer energie (dan de gehele aarde op dit moment maakt) nodig is om de huidige infrastructuur van Bitcoin te onderhouden. Dat is één soort cryptovaluta, maar er zijn er inmiddels honderden. De datacentra waar bitcoins worden gemijnd worden voornamelijk uit niet-duurzame energiebronnen van elektriciteit voorzien. Daarom werd GEAR opgericht. Die werken aan duurzame energie, gefinancierd door cryptovaluta.
Als je de implementatie van blockchains overweegt voor jouw industrie, is het verstandig alvast over dit soort problemen na te denken. Waar liggen begrenzingen?
Als je overweegt aan een nieuwe technologie te beginnen wil je van te voren alle mogelijke barrières overwegen, je wil begrijpen welke waarde de technologie heeft voor jouw industrie en je wil een relevant aanbod maken. Daarom moet je weten wat de consument drijft, zodat de blockchain ook in jouw industrie kan floreren.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties