ThursDaily: BLOOM your message

The Optimist 5 okt 2023 Economie

BLOOM your message – ook wel BLOOM – is een bedrijf dat al meer dan tien jaar impact maakt. Sjoerd van Dijk richtte het op met twee andere vrienden: Sun van Dijk en Querien Velter. In die tien jaar is er veel veranderd, maar BLOOM groeit nog steeds. Hun producten worden nu in meer dan 600 winkels verkocht.

BLOOM maakt kaartjes en ander drukwerk van gerecycled papier. Sjoerd legt uit dat ze daar destijds een leuke twist aan hebben gegeven. ‘Aan al ons drukwerk voegen we een zadenmengsel toe. Dat betekent dat je je ontvangen kaartje in de grond kan stoppen en als je het een beetje water geeft zullen er uiteindelijk bloemen uit groeien.’ In het begin begon het bedrijf met leuke kaartjes voor in de winkel. Tegenwoordig doen ze ook veel op aanvraag. ‘Zo zien we bijvoorbeeld nu al de eerste opdrachten voor kerstkaarten in kerstpakketten binnenkomen.’

BLOOM is een bedrijf dat impact wil maken. ‘Wij hebben vanaf het begin af aan gezegd dat we de wenskaartensector wilden vergroenen. Het is natuurlijk belachelijk dat er om elk kaartje nog plastic zou moeten zitten.’ Daarnaast dragen ze ook hun steentje bij aan de biodiversiteit. ‘Het zaad in de kaartjes is bijvriendelijk en Nederlands.’ Maar dat is niet het enige, Sjoerd vertelt dat ze ook samenwerken met sociale voorzieningen. ‘We hebben nu zo’n vijftig à zestig medewerkers. Die doen stuk voor stuk werk dat er toe doet en dat doen ze met veel plezier, dat vind ik echt geweldig!’

De drie oprichters zijn nog steeds alle drie volledige eigenaars van het bedrijf. ‘Daar zijn we ook heel principieel in geweest’, aldus Sjoerd. ‘Wij hebben nooit investeerders van buitenaf aangetrokken. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar op die manier zijn wij volledig onafhankelijk.’ Sjoerd legt uit dat het natuurlijk makkelijker gezegd is dan gedaan. ‘In het begin was het keihard werken. We hadden alle drie een baan naast ons bedrijf en alles wat we met BLOOM verdienden staken we direct weer in het bedrijf.’ Naast die onafhankelijkheid speelt er nog iets mee. ‘We willen ook laten zien dat je een bedrijf kan runnen dat duurzaam, groen en sociaal is zonder hulp van buitenaf. Wij hebben ook nooit meegedaan aan prijzen of subsidies. Ik geloof erin dat je product zo goed moet zijn, dat je een bedrijf niet overeind hoeft te houden door een subsidie-infuus.’ Dat het kan lijkt BLOOM na tien jaar wel bewezen te hebben, en daar zijn ze best een beetje trots op.

Benieuwd naar BLOOM? Neem een kijkje op hun website.

Geschreven door Job Koskamp

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie