The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
In 2007 begon het met een groepje studenten en een uit de hand gelopen hobby. Ze zijn een team gestart om mee te kunnen doen aan een kart-challenge met Forze een, twee en drie, hun gocarts. Vanuit daar is het doorgegroeid tot een professionele organisatie.
Forze Hydrogen Racing bestaat uit een jaarlijks wisselend team vol technische studenten die hun handen graag uit de mouwen steken. Forze ontwikkelt raceauto’s die rijden op waterstof en racet hiermee onder andere in de “SuperCar Challenge” van de Benelux. Hierin neemt hun auto het op tegen professionele “normale” brandstofauto’s.
Uniek
‘Er zit waterstof in de tanks van de auto’, legt Philip Groenemeijer uit. Hij werkt als Partnerships Manager binnen Forze Hydrogen Racing. ‘Die waterstof staat onder hoge druk en als de auto gaat rijden komt er lucht, zuurstof, in de auto. Daarbij mengt waterstof (H2) met zuurstof (O2), onder leiding van buizen, in de stack, oftewel waterstof-brandstofcel. Tijdens een chemisch proces komen elektronen vrij die de elektromotoren laten draaien waarbij water door de auto afgescheiden wordt.
‘De raceauto’s die op waterstof rijden zullen waarschijnlijk op twee handen te tellen zijn,’ vertelt Philip, ‘en daarvan hebben wij er twee.’ Er zijn op dit moment te weinig waterstofauto’s om tegen te racen. De technologie binnen Forze is al ver ontwikkeld, terwijl de gemiddelde autoproducten nog niet zo ver zijn. Omdat alles nog nieuw is willen andere bedrijven hun handen er nog niet aan branden. Een project als dat van Forze kost namelijk veel ontwikkelingsgeld, waardoor bedrijven terughoudender zijn om te investeren.
Organisatie
Het team van Forze werkt in een zeer georganiseerd systeem. Boven het huidige team van Forze staat een adviesorgaan van oud- leden die erop toezien dat de langetermijnvisie van Forze in het nieuwe team in leven blijft. Daarnaast controleren ze de wisselende teams. De jaarlijks wisselende board bestaande uit een Teammanager, Business & Finance Manager, Chief Engineer en Project Manager. De laatste twee geven ook weer leiding aan een aantal ‘chiefs’ onder zich. Deze hebben ieder een eigen team van engineers voor verschillende aspecten die de raceauto nodig heeft. Goed om daarbij te vertellen dat het hele team bestaat uit studenten die zich vrijwillig aanmelden.
Iedereen die solliciteert, volgt een recruitment met verschillende selectieonderdelen waarbij onder andere om een motivatiebrief en de visie op verschillende casussen wordt gevraagd. Philip zelf is nu ruim drie maanden bezig in zijn huidige functie. ‘Als allereerste, je werkt in een team, terwijl studeren vaak in je eentje gebeurt. Tentamens maak je in je eentje en hier leer je echt in een team te opereren.’ Daarnaast kun je ook met verschillende vaardigheden aan de slag, bijvoorbeeld met communicatievaardigheden of gestructureerd werken. Dit kan verschillen per positie waarin je aan de slag gaat. Engineers leren bijvoorbeeld ook over alle complexe systemen in de auto en doen praktijkervaring op. Tot slot kun je ook voor jezelf ontdekken wat je leuk vindt.
Promotie waterstof
Het doel van Forze is om waterstof te promoten en dit dragen ze bijvoorbeeld uit door mee te doen aan races. De potentie van waterstof zit vooral in de lange afstanden. In zwaar transport, zoals bijvoorbeeld vrachtwagens en bij grote fabrieken, is het gebruik van waterstof al langer zichtbaar. Voor de aankomende jaren wil Forze aan de slag met het verbeteren van de auto en hopen ze hun mentaliteit en motivatie over te brengen naar de bedrijven om hen heen.
Meer informatie over Forze vind je hier.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties