Rotterzwam biedt abonnementsdienst aan: van koffie tot paddenstoel

Yildiz Celie 5 aug 2018 Economie

Rotterzwam ontwikkelde medio 2013 een heerlijke paddenstoel die op koffiedik wordt gekweekt. Ze breiden nu hun dienst uit met een soort koffieabonnement voor bedrijven. Dit concept wordt steeds populairder. In dit geval blijft Rotterzwam eigenaar van de koffie. Van boon, prut tot paddenstoel zeg maar oftewel ‘Coffee as a service’.

De transitie naar een circulaire economie is de komende jaren misschien wel onze grootste uitdaging als samenleving, volgens Rotterzwam. ‘Verspilling vraagt dat wij op een radicaal andere manier moeten omgaan met grondstoffen’. Rotterzwam introduceert daarom samen met Moyee ‘Coffee as a Service’. Dit is een concept waarbij de leverancier eigenaar blijft van de koffieboon, ook als het veranderd is in koffiedik.

Rotterzwam is de afgelopen vijf jaar actief aan het einde van de koffieketen. In BlueCity in Rotterdam kweken zij paddenstoelen op koffiedik. Nog steeds verdwijnt veel koffiedik bij het restafval, dat vervolgens veelal naar de vuilverbranding gaat. ‘Zonde van zo’n kostbaar goedje als koffiedik,’ aldus Mark Slegers van Rotterzwam.

Loyalty-programma

Om de transitie naar de circulaire economie te versnellen, gaat Rotterzwam ook koffiebonen verkopen, maar dan als dienst in plaats van product. Een horecabedrijf ontvangt punten voor elke geretourneerde kilo via een loyalty-programma. Slegers vertelt enthousiast: ‘Het is eigenlijk een logische volgende stap voor ons. Door zelf de koffie te leveren én eigenaar te blijven van de boon, bepalen wij voortaan wat er gebeurt met het koffiedik. Het mooie is dat wij veel hoogwaardige toepassingen hebben, die beter zijn dan verbranden.’

Blockchain

Rotterzwam gelooft in samenwerken. Samenwerken is wat hen betreft het nieuwe concurreren. Daarom is de samenwerking gezocht met Moyee Coffee. Moyee is het eerste fairchain koffiemerk in de wereld. Door de boon te branden in het land van herkomst, werkt Moyee aan een eerlijkere verdeling van de inkomsten uit de verkoop van koffie. Guido van Staveren van Dijk is woordvoerder bij Moyee. Hij licht toe: ‘Ons doel is om een 50/50 balans tussen koffieproducenten en -drinkers te creëren. De samenwerking met Rotterzwam past uitstekend in deze ambitie.’ Moyee geeft daarbij een deel van de extra waarde terug aan hun FairChain boeren in Ethiopië via blockchain-technologie.

Opschaling

‘Coffee as a Service’ is vanaf nu leverbaar voor organisaties in Rotterdam die meer dan dertig kilo koffiebonen per maand afnemen. In de loop van 2018 zal Rotterzwam gaan opschalen naar de grote steden in Nederland en in 2019 naar Noord-Europa. Uiteindelijk moet het concept via de quasi-franchise van Rotterzwam een wereldwijde dekking krijgen.

In de toekomst is het wellicht ook mogelijk dat de consument zijn koffiedik inlevert en via blockchain mee doet in het programma, vertelt Slegers. Vooralsnog is de koffiedrinker thuis nog aangewezen op de kweekkit voor thuisgebruik. Maar als je je dan bedenkt dat zeventig procent van de koffie thuis gedronken wordt, zijn dat een hoop smakelijke oesterzwammen. Zonder koffiedik te verspillen.

Yildiz Celie

Yildiz Celie

Yildiz Celie (1979) is nieuwsgierig naar het leven, optimistisch over duurzaamheid en heeft een achtergrond...

Meer over Yildiz Celie >

Reacties

2 reacties op “Rotterzwam biedt abonnementsdienst aan: van koffie tot paddenstoel”

  1. Wat een super-idee! Ik woon in Zuid-Frankrijk maar zou heel graag zo’n thuis-kweek-kit willen bestellen als dat mogelijk is.
    Dit is wel een land waar veel koffie gedronken wordt en waar de mensen best een zetje kunnen gebruiken in recyclen.
    Marianne

Geef een reactie