The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Het is enorm stimulerend om te zien hoe groepen mensen steeds meer opkomen voor hun rechten en vrijheden. Deze week maakten de Nederlandse Patiëntenvereniging voor Acupunctuur (NPVA) en ConsumentenClaim bekend gezamenlijk een actie te starten om ervoor te zorgen dat patiënten hun ten onrechte geheven btw terugkrijgen.
Roland Pluut, woordvoerder voor de NPVA, en tevens uitgever van The Optimist, licht toe waarom de btw-actie zo belangrijk is: “Gezondheid heeft te maken met hoe je wilt leven. Met de btw-heffing ontmoedigde de overheid mensen om andere zorg te kiezen dan de regulier bepaalde zorg. Andere zorg zoals acupunctuur, homeopathie, chiropractie en natuurgeneeskunde. De overheid beperkte die keuze door extra belasting te heffen wanneer men voor deze zorg kiest.”
De in 2012 al jaren voorliggende optie was om de scheidslijn tussen btw-vrijgestelde en btw-belaste prestaties duidelijk te maken door het instellen van een kwaliteitsregister complementaire en alternatieve zorg. In 2012 koos de overheid – tegen beter weten in – ervoor om alle complementaire en alternatieve zorg met btw te belasten. Ambtenaren lieten op basis van anonimiteit weten dat het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) hiermee het gebruik van deze zorg wilde terugdringen.
De burger wordt echter mondiger. Patiënten dus ook. Zij lieten het er niet bij zitten. Er volgde stevige campagnes. Eerst om de btw-heffing te voorkomen, daarna om deze af te schaffen. Uiteindelijk lukte dit. De rechter oordeelde in 2015 dat de btw-heffing in strijd is met de EU-richtlijn. De rechter stelde ‘gelijke kwaliteit’ als norm voor de btw-vrijstelling. Dit is nu in nieuw beleid opgenomen, waarbij een eerste aanzet tot kwaliteitsborging van de alternatieve zorg is gezet.
Meer dan 200 miljoen euro aan btw heeft de overheid ten onrechte ontvangen. Ondanks de uitspraken van de rechter zijn de patiënten die dit uiteindelijk betaalden nog niet gecompenseerd. De actie van de NPVA en ConsumentenClaim richt zich erop dat de overheid loyaal de uitspraak van de rechter volgt, en ook met een compensatie aan de patiënten komt. Uiteindelijk mag ook voor politici en ministeries het ten onrechte uitvoeren van beleid niet vrijblijvend zijn.
Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim zegt daarover: “Het is belachelijk dat mensen al zolang op hun geld moeten wachten. Er moet nu heel snel een compensatieregeling komen.”
Roland Pluut: “Met de nieuwe actie laten de patiënten weer van zich horen. Niet alleen vanwege de compensatie, maar vooral ook om aan de overheid een signaal af te geven. Een signaal dat vrijheden, zoals de vrijheid zelf over je zorg te mogen beslissen, niet zo maar aangetast mogen worden.”
Wilt u ook meedoen aan de actie? Meldt u dan hier aan.
Bron: NPVA, NationaleZorgGids, ConsumentenClaim
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties