The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
De actieradius en de prijs van elektrische auto’s staan vaak ter discussie. Nooit halen ze de kilometers die fabrikanten beloven. De uiteindelijke kilometers zijn namelijk sterk afhankelijk van de omstandigheden. Het bedrijf RGS Development zorgt momenteel echter voor een mogelijke doorbraak op de markt. Zij ontwikkelden een poeder waarmee auto’s vijfhonderd kilometer kunnen afleggen zonder tussendoor te hoeven stoppen.
Veel wind en kou betekenen dat de huidige batterijen snel leeg raken. Ook flink op het pedaal trappen, betekent dat de batterij in een rap tempo leeg gaat. Je wordt dan ook geacht om zuinig te rijden met een elektrische auto. De actieradius hangt natuurlijk sterk af van de auto, maar zelfs al is deze 250 kilometer, dan ben je op een koude en winderige dag van Hoorn naar Rotterdam, zo’n 110 kilometer, op de terugweg genoodzaakt te laden. In theorie is de heen en terugweg misschien mogelijk, maar dan rijd je de hele weg gemiddeld misschien negentig kilometer per uur.
Dit probleem is wellicht over één à twee jaar opgelost. Met het poeder ofwel het E-magy nano-poreus silicium is voor elektrische auto’s vijftig procent meer batterijcapaciteit te realiseren. De batterijen die op de markt zijn, bestaan aan de ene kant uit lithium en de andere kant uit grafiet. Dat grafiet vervangt RGS door silicium. Silicium is niets nieuws, volgens mede-directeur Bert Kraaijman. ‘Het probleem van dit materiaal was dat zwelllingseffecten de levensduur beperkten van batterijen. Wij hebben een dusdanige structuur gevonden dat dit niet meer gebeurt. Denk aan een soort spons op nanoniveau die heel veel lithium kan opnemen.’
RGS Development is een spin-off van Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN). Inmiddels zijn ze al flink opgeschaald. ‘Je moet je voorstellen. In het lab hadden we het over een paar gram en inmiddels kunnen ze tienduizenden kilo’s maken. We hebben dan ook een machine staan, die 10 x 10 x 10 meter is.’ Naar eigen zeggen hebben ze een efficiënt productieproces om op een goedkope manier een grote hoeveelheid poeder te maken. De vraag moet ze echter niet inhalen. Kraaijman: ‘We zijn voorzichtig in gesprek gegaan met klanten. De verwachting is dat enkele fabrikanten binnen 1 à 2 jaar batterijen op de markt hebben waarin het poeder is gebruikt.’ Welke klanten met de innovatie komen, is nog even afwachten.
De ontwikkeling van elektrische auto’s staat niet stil. De Tesla Model 3 moet daarbij de auto worden voor het grote publiek. Echter hangt daar ook nog een prijskaartje aan van minstens 35.000 dollar. Ongeacht dat je geen wegenbelasting betaalt en de bijtelling voor zakelijke rijders maar 4 procent is bij elektrisch rijden, zijn auto onderdelen vooralsnog schaarser en hierdoor de verzekeringen duurder dan normale auto’s. Toch is de doelstelling van de overheid dat we in 2030 alleen nog elektrische auto’s op de markt komen, waarbij de zelfrijdende auto vrij baan krijgt. Ook staat in het regeerakkoord dat de fiscale stimulering van dergelijke personenwagens in lijn gebracht wordt met deze ambitie. Een interessant gegeven voor de toekomst.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Waarom weer dat gedweep met Tesla. De Nissan Leaf en Renault Zoe, om er maar twee van vele te noemen, zijn volumemodellen (al jaren) en gewoon uit voorraad leverbaar. Van de Nissan alleen al zijn er wereldwijd honderduizenden verkocht en is nu ook de best verkopende auto in Noorweger (auto, niet specifiek elektrische auto).
Als je dan iets wil toevoegen aan de discussie over elektrische auto’s, onderzoek dan eindelijk eens een keer de markt en de realiteit.