‘Op naar 7,5 miljoen deelauto’s in 2035’

The Optimist 11 nov 2018 Economie

Als het delen van auto’s van de grond komt, dan kan de vloot deelauto’s in Europa groeien van een kleine 400.000 stuks in 2018 tot 7,5 miljoen in 2035. Met als gevolg dat het totaal aantal auto’s op de Europese wegen richting 2035 afneemt. ‘Hoewel de deelautomarkt nog klein is, beschikt het over een groot potentieel’, stelt ING Economisch Bureau na internationaal onderzoek van het onder 13.000 mensen in 13 Europese landen.

Zo’n 30 procent van de Europeanen met een rijbewijs heeft interesse in een deelauto. Ruim 60 procent is bovendien bereid om zijn of haar auto te delen voor geld. De interesse in Nederland is echter op beide vlakken lager dan gemiddeld. Zo’n 18 procent toont interesse om deelauto’s te gebruiken, terwijl 41 procent bereid is zijn/haar auto te delen voor geld. Het bedrag dat men wenst te ontvangen voor het delen van een auto ligt in Nederland op gemiddeld 45 euro per dag. Dat is hoger dan het gemiddelde in Europa met 33 euro per dag. De interesse in deelauto’s is vooral hoog in Zuid- en Oost-Europa. De hoogste interesse van 51 procent is gemeten in Turkije, gevolgd door Italië met 38 procent en Spanje met 36 procent.

Vraag en aanbod

Volgens ING kent de autodeelmarkt echter nog een aantal barrières aan de vraag- en aanbodkant, waardoor het potentieel niet volledig kan worden benut. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de gebruikerservaring, zoals gebruiksgemak, snelle toegang tot auto’s, voldoende aanbod, van deelauto diensten nog te wensen overlaat. Bijna de helft ziet dit als een belangrijk verbeterpunt. Daarnaast zou 20 procent graag lagere tarieven zien.

ING stelt dat nieuwe technologieën een bijdrage kunnen leveren aan het slechten van de barrières. ‘De toenemende online connectiviteit van auto’s kan bijvoorbeeld leiden tot toegang op afstand, maar kan ook het rijgedrag van gebruikers monitoren en waarderen. Dit kan het vertrouwen van aanbieders van deelauto’s verhogen.’ Sterke deelautoplatformen worden daarvoor noodzakelijk geacht, volgens ING. ‘Er is nog geen Airbnb voor het autodelen opgestaan, maar er ontstaat concurrentie van platformen voor rittendiensten zoals Uber. Wel kan van dit soort platformen geleerd worden. Zij kennen een betrouwbaar review systeem voor zowel chauffeurs als klanten. Daarnaast hanteren zij slimme prijsmechanismen om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen.’

In het groeiscenario van ING stapt een flinke groep autobezitters naar verwachting over op een deelauto. Ook zien we de vraag naar goedkopere alternatieven terug door de groeiende vraag naar geïmporteerde auto’s. Hoewel ING Economisch Bureau verwacht dat het totaal aantal auto’s tot 2025 blijft stijgen tot 300 miljoen auto’s, verwacht ING een daling van de verkoop van het aantal auto’s. Vanaf 2035 zouden volgens ING Economisch Bureau jaarlijks 1 miljoen minder auto’s worden verkocht in Europa. Deelauto’s zullen dan belangrijker worden voor fabrikanten, berekende de bank voor. ‘Fabrikanten kunnen namelijk zelf platformen ontwikkelen waarop hun kopers hun auto tegen geld kunnen delen. Sommige fabrikanten experimenteren hier reeds mee.’

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

2 reacties op “‘Op naar 7,5 miljoen deelauto’s in 2035’”

  1. Hallo,

    Ik mis in dit artikel snappcar. Dit platform is de airbnb voor auto’s. Misschien lees ik er over heen maar ik mis ook voorbeelden uit andere landen waar dit al gaande is. Ook alleen ING als bron te gebruiken vind ik te eenzijdig.

  2. Bedankt voor de tip Ciska. We gaan er gauw naar kijken.

    – De redactie

Geef een reactie