MonDaily: elektrisch vliegen komt van de grond

The Optimist 4 dec 2023 Economie

Elektrisch vliegen staat nog in de kinderschoenen, maar het kan al wel. Nee, niet in grote Boeing 737’s, maar wel in kleine tweepersoonsvliegtuigen. Het Nederlandse bedrijf E-Flight is daar al volop mee bezig. Ze bezitten de hangaar E-Deck op Vliegveld Teuge waar ze meer dan vijftig piloten opleiden in hun E-Flight Academy. In de E-Campus wordt er aan de nieuwste technieken gewerkt om duurzaam en elektrisch vliegen mogelijk te maken. Daarnaast hebben ze in hun hangaar ook ruimte voor grote evenementen.

Wat in 2021 begon als een bedrijf met een klein kantoortje groeide uit tot een bedrijf in bezit van een hangaar met het dak vol zonnepanelen en een enorme batterij in de achtertuin. E-Flight is een crowdfunding gestart om de laatste plannen van hun doel te realiseren. ‘Wij hebben nu eigenlijk alles staan, maar om het te betalen hebben we nog een financieel duwtje in de rug nodig’, aldus Merlijn van Vliet die zich kort na de oprichting aansloot bij het bedrijf.

E-Flight Academy

De voornaamste focus van het bedrijf ligt op het opleiden van piloten. ‘Bij ons kunnen piloten op een duurzame manier vliegles krijgen.’ Zo werkt E-Flight samen met KLM en Defensie. ‘Het is niet zo dat      piloten het vak per se in een grote Boeing moeten leren. Onze kleinere elektrische vliegtuigen volstaan zeker voor de basis ook.’ De Academy heeft nu vier vliegtuigen en ze merken dat er veel vraag is. ‘In de toekomst zou het geweldig zijn om alle piloten op een duurzame en schone manier zonder geluidsoverlast op te leiden.’

E-Campus

Ook beschikt E-Deck over een E-Campus waar betrokken partijen binnen de sector samenkomen om te werken aan de toekomst van de elektrische luchtvaart. ‘Zo werken ze nu aan een vliegsimulator. Elektrisch vliegen is natuurlijk een stuk duurzamer dan vliegen op fossiele brandstoffen, maar leren vliegen in een simulatie is nog duurzamer.’ Al het geld dat ze in de crowdfunding boven de 400.000 euro ophalen, zal in projecten van E-Campus worden gestoken.

Toekomst

Met het geld dat E-Deck hoopt op te halen willen ze een financieel gezond bedrijf worden. ‘Als je kijkt waar we twee jaar geleden stonden, gaat het allemaal behoorlijk snel. We groeien, maar willen ook laten zien dat dit toekomst heeft. Daar hoort bij dat we aantonen dat ons bedrijf het goed doet.’

E-Deck denkt dat we realistisch moeten zijn en moeten onderkennen dat de luchtvaart onderdeel zal zijn van de toekomst. ‘We hopen dat de luchtvaart er anders uit zal zien, maar op middellange en lange afstanden zal de luchtvaart een belangrijke factor blijven. Door te werken met elektrische vliegtuigen kiezen wij ervoor om onderdeel van de oplossing te zijn.’

Natuurlijk zijn er ook andere duurzamere alternatieven, maar op de vraag waarom ze niet met zo’n ander alternatief werken had Merlijn wel een antwoord. ‘Toen wij begonnen wilden we iets tastbaars neerzetten en direct starten. We besloten daarom om piloten op te leiden en om dat te doen was dit veruit het beste duurzame alternatief waarmee we direct mee aan de slag konden.’

Meer informatie over de crowdfunding vindt je op de site van E-Flight.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie