Minister Kaag wil met H&M in gesprek over leefbaar loon

The Optimist 29 nov 2018 Economie

Wereldwijd voert Schone Kleren Campagne (SKC) actie om H&M aan haar belofte te herinneren om een leefbaar loon te gaan betalen aan de 850.000 arbeiders. De multinational deed de belofte precies vijf jaar geleden. Minister Sigrid Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft aangegeven met de fast fashion keten in gesprek te willen gaan.

Dat deed zij in beantwoording op Kamervragen over het onderzoek van Schone Kleren Campagne naar H&M. SKC zegt dat het voor H&M nog meer reden moet zijn voor onmiddellijke actie. ‘Op zijn minst moet het minimumloon gerespecteerd worden. Tevens zou H&M zich moeten inspannen om concrete stappen naar een leefbaar loon ook in Bulgarije te zetten.’

H&M zegt hard te werken aan een leefbaar loon, maar dit is nog steeds niet zichtbaar op de loonstrookjes van arbeidsters, stelt Schone Kleren Campagne. ‘Daarbij is de belofte die in 2013 gedaan werd, verdwenen uit elke vorm van H&M’s communicatie. De oorspronkelijke documenten zijn van de website gehaald en ondanks de winst van 2,2 miljard euro, betaalt H&M nog steeds geen leefbaar loon aan haar kledingarbeidsters.’

In september publiceerde Schone Kleren Campagne een onderzoek waaruit bleek dat veel arbeidsters die kleding maken voor H&M onder de armoedegrens leven. In het onderzoek onthulden arbeidsters ook dat H&M in sommige gevallen niet eens het minimumloon uitbetaald krijgen, zoals bijvoorbeeld in Bulgarije. Bettina Musiolek van SKC die het onderzoek coördineerde zegt: ‘H&M heeft veel lof gekregen voor haar oorspronkelijke inzet, maar heeft gefaald in het werkelijk uitbetalen van een leefbaar loon dat zich materialiseert in portefeuilles van werknemers.’

Internationale campagne

Van 23 tot 30 november 2018 wordt actiegevoerd in de VS, Azië en Europa om H&M er nogmaals aan te herinneren dat zij haar belofte dient na te komen. Ook online wordt campagne gevoerd. In Nederland voerde SKC op zaterdag 24 november in Utrecht campagne. Met de acties die deze week plaatsvinden wordt H&M opgeroepen zich niet langer meer te verbergen achter haar belofte. ‘De arbeidsters hebben door H&M’s belofte tevergeefs gehoopt op een leefbaar loon en op een beter leven. Nu wordt duidelijk dat zij daar voorlopig niet op kunnen rekenen’, zegt woordvoerster Go de Roij van Zuijdewijn.

Consumenten geven aan dat ze het schokkend vinden dat H&M haar belofte niet nakomt en dat leefbare lonen nog steeds geen werkelijkheid worden. De petitie “Turn around H&M” die na publicatie van het onderzoek gelanceerd werd, is dan ook door ruim 138.000 mensen ondertekend.

Bekijk ook ‘Vox pop: consumindert u al?’

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie