Luxe herbruikbare verpakkingen op de markt

The Optimist 30 jan 2019 Economie

Unilever heeft afgelopen week bekend gemaakt herbruikbare verpakkingen op de markt te gaan brengen. Unilever rolt dit productconcept uit onder negen van haar merken. Denk bijvoorbeeld aan luxueuze herbruikbare verpakkingen van de deodorants Rexona, Dove en Axe, maar ook shampoo of kauwtabletten in plaats van tandpasta. Weg met de tandenborstels.

Voor de uitrol van de producten is het online platform Loop™ in het leven geroepen. Loop™ richt zich op het rechtstreeks leveren van hoogwaardige, duurzame verpakkingen aan de klant, die deze verpakkingen vervolgens weer terugstuurt om ze te laten navullen, aldus Unilever. Via Loop™ wil de multinational de verschillende modellen die gericht zijn op hergebruik testen. Het bedrijf hoopt een verandering in het gedrag van consumenten teweeg te brengen.

Via dit platform wordt op grote schaal samengewerkt met andere partijen, zoals TerraCycle, een internationaal bedrijf op het gebied van recycling, aldus Unilever. ’De multinational noemt de deelname in Loop™ een aanvulling op de bestaande inspanningen zoals de ontwikkeling van een circulaire plastic economie. Alan Jope, CEO Unilever zegt: ‘We willen een einde maken aan de huidige “take-make-dispose” cultuur en richten ons daarom op het ontwerpen van herbruikbare producten. We zijn er trots op een partner van Loop te zijn, dat ervoor zal zorgen dat onze merken zullen worden verpakt in verpakkingen die echt circulair van ontwerp zijn.’

Productverhaal

Het gaat bijvoorbeeld om herbruikbare verpakkingen van aluminium en glas van de merken REN Clean Skincare, Hellmann’s, Love Beauty and Planet, Love Home and Planet en Seventh Generation. Het mondverzorgingsmerk Signal komt met de tandpastatabletten Tooth Tabs. ‘Door deze innovatie hoeven consumenten minder water te gebruiken als ze hun tanden poetsen. Gewoon kauwen, poetsen, spoelen en lachen maar. Zonder afval, zonder gedoe en het is ook nog eens heel goed voor het milieu.’

Rexone, Axe en Dove komen in een navulbare deodorantstick, genaamd minim™. Het ontwerp is van roestvrijstaal. Volgens Unilever brengt het product een nieuwe consumentenervaring met zich mee, zonder gebruik van onnodige materialen. De deo gaat ongeveer een maand mee, afhankelijk van het gebruik. De verpakking kan daarbij honderd keer nagevuld kan worden. ‘Dit betekent dat de verwachte economische levensduur van iedere verpakking ongeveer acht jaar zal zijn. Hierdoor worden er dus mogelijk wel honderd verpakkingen minder weggegooid’, stelt Unilever.

Het principe van herbruikbare verpakkingen is niet nieuw. Zo kun je bijvoorbeeld ook parfumhulzen kopen bij Douglas van Reload™. Een minispray voor in de handtas, waarin je steeds een ander parfum kunt klikken zodra deze op is. Ook zijn er herbruikbare houders voor lipsticks op de markt gebracht door het vega(n) cosmeticamerk Lush. Het label dat überhaupt werkt aan een verpakkingsvrije revolutie.

Bekijk de video over het recyclecentrum van Lush:

Lees ook over de overname van de Vegetarische Slager door Unilever: Kleintjes worden groot. De markt van vleesvervangers.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie