The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Hergebruik van giftige accu’s kan. Het bedrijf EcarACC in het Noord-Hollandse Zwaag heeft een oplossing bedacht voor het accuprobleem van stekkerauto’s. Sinds 2006 bouwt het bedrijf batterijpakketten om daar nieuwe producten van te maken. Zo wordt elektrisch rijden toch schoner dan we dachten.
Voor het gebruik van de lithiumbatterijen moet de onderneming de accu’s met brute kracht openbreken. ‘Een batterijpakket laat zich niet netjes uit elkaar schroeven. Daar zijn ze niet op ontworpen. Slaan en breken hoort erbij’, zegt manager Jasper Baltus (24) tegen dagblad Trouw.
In de beginjaren kreeg het bedrijf één batterij per maand, maar tegenwoordig is dit aantal soms zelfs veertig per week. Per stuk wegen ze zo’n 200 kilo. Voorheen ging het vooral om accu’s van de Outlander van Mitsubishi. Zelfs als er maar een deukje inzat, werden ze bij de sloop omgesmolten, schrijft de krant.
Zonde vond Baltus. Sindsdien legt hij zich erop toe dat alle onderdelen uit accu’s gehaald worden om er nieuwe producten van te maken. De weggegooide lithiumbatterijen met verminderde capaciteit kunnen prima dienen voor de opslag van zonne-energie in huizen, het maken van zelfvoorzienende lantaarnpalen of energiebuffers voor ziekenhuizen in Afrika. Maar ook een elektrische boot kan van energie worden voorzien, vertelt partnerbedrijf Expice.
Wat EcarACCU sloopt, daarvan maken monteurs bij Expice onder meer nieuwe batterijpakketten om voor één dag zonnestroom in op te slaan. Expice, ook in Zwaag gevestigd, verwacht een hoop klanten uit Amsterdam. ‘De hoofdstad eist dat alle bootjes schoon en fluisterstil worden. Door er batterijdelen uit een auto in te zetten, kunnen ze een dag elektrisch rondvaren. Mits er genoeg laadpalen komen natuurlijk’, meldt Expice in Trouw.
Het omsmelten van accu’s voor het terugwinnen van grondstoffen kan altijd nog, als batterijen zijn uitgerangeerd. Dit doet het bedrijf Umicore, partner van Tesla in België. Umicore vraagt zo’n 3 euro per kilo voor het afvoeren. Dat is volgens Baltus gauw 600 euro per accu. EcarACCU neemt de batterijen gratis in, waardoor Britse en Noorse accu’s ook bij de ondernemer terechtkomen.
Tot 98 procent van de accu’s wordt hergebruikt, volgens Baltus. Snoeren en materialen verkoopt hij door. ‘Waardevolle metalen inleveren is cashen’, zegt hij. Deze week bracht de ondernemer 2.400 kilo aluminium weg. Maar voor bedrijfsafval zoals plastic, moet hij gewoon betalen.
Lees ook: Feiten en fabels over elektrisch rijden
Bron: TrouwJe moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wat een mooi verhaal. Weer een struikelblok in de transitie geslecht.
Wat moet ik als consument nu doe als ik mijn 5 jaar oude accu’s van een Ampera wil vernieuwen? Moet dat via de dealer of kan ik ook bij EcarACC terecht?
Geachte heer Mulders,
Ik denk dat dit het beste via de dealer kunt regelen, aangezien EgarACC alleen werkt met ‘afgeschreven’ accu’s. De vraag is wat de dealer met de accu van plan is. Wellicht goed daarover vragen te stellen. En zijn er daarnaast niet al partijen die accu’s vervangen, waar je gelijk de oude kunt inleveren? Zou een aardig business model kunnen zijn wellicht.
Met vriendelijke groet,
Namens de redactie
Yildiz Celie