The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Even een kopje koffie op het station, langs de snelweg of op weg naar huis? De kans is groot dat je langs de McDonalds of Starbucks gaat. Multinationals onder elkaar concurreren altijd flink, maar op een gebied gaan de twee bedrijven nu samenwerken: de ontwikkeling van de kopjes waarin de koffie wordt geserveerd. Het doel? Binnen drie jaar een kopje ontwikkelen, dat volledig kan worden gerecycled. Dat betekent dat niet alleen de beker, ook de deksel en het rietje.
Dit nieuws past in de trend van een steeds duurzamer wordende fastfoodindustrie. Subway en Burger King kondigden al eerder aan dat zij zich in gaan zetten om de hoeveelheid plastic in hun verpakkingen te reduceren. Starbucks zelf kondigde ook aan de verpakking te herzien, zodat rietjes vanaf 2020 onnodig zijn. De veranderingen zijn belangrijk omdat McDonalds en Starbucks gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor vier procent van het totale verbruik van wegwerpkoffiekopjes (zeshonderd miljard per jaar). In theorie zijn de huidige bekers wel recyclebaar, maar vanwege allerlei beperkingen in de recycle-industrie, gebeurt dat in de praktijk nauwelijks.
Daarom bundelen Starbucks en McDonalds hun krachten met de NextGen Cup Challenge. Ondernemers, groot en klein, zijn uitgenodigd om materiaal te ontwerpen voor wegwerpkopjes die een duurzame vervanging kunnen zijn van de huidige kopjes. Goede ideeën kunnen subsidie krijgen, zodat startups kunnen samenwerken met bedrijven voor marktklare oplossingen. Het lijkt misschien vreemd dat twee concurrenten samenwerken binnen dit initiatief. Dergelijke innovaties bieden bedrijven immers een voorsprong op de markt. Maar volgens McDonalds gebruiken de meeste bedrijven al dezelfde grondstoffen en materialen. Alleen de manier waarop de grondstoffen verwerkt worden, kunnen in het voordeel zijn. De mogelijke besparingen op de verpakkingen zijn niet hoog, want de materialen brengen de kosten namelijk niet terug. Deze zijn enkel gericht zijn op milieu-impact oftewel milieuwinst die te behalen is.
‘We kijken naar dit initiatief als een pre-concurrentiekans. Voordat we gaan concurreren op de manieren die we daarvoor altijd gebruiken, gaan we een stapje terug in de bevoorradingsketen en vragen we ons af hoe we een probleem voor de maatschappij en het milieu kunnen oplossen’, zegt Marion Gross, Senior Vice President van McDonalds. ‘We zijn van mening dat we op bepaalde gebieden niet hoeven te concurreren. Het makkelijkste voorbeeld is voedselveiligheid. Daarin bestaat geen concurrentievoordeel. We moeten allemaal op de belangen van onze klanten letten. Dit is een vergelijkbare situatie. Het is een maatschappelijk probleem dat we als gemeenschap moeten oplossen. Niet als concurrenten maar als gemeenschap. Onze bedrijven kunnen onze kracht gebruiken om het verschil te maken’, stelt Gross.
De NextGen Cup Challenge gaat in september van start en wordt verzorgd door OpenIdeo. Winnaars kunnen een programma van zes maanden doorlopen om de ontwikkeling van hun product te versnellen. De subsidie kan oplopen tot een miljoen dollar.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Een bedrijf als Starbuck moet zeker wat gaan doen aan de plastic bekers ed die ze aan hun klanten geven. Waarom geen stenen kop zoals vele koffieshop geven aan hun klanten. Drink daar ook nooit meer koffie. Mede dat ik ontdekt heb dat ze GMO producten gebruiken en ze met Monsanto samenwerken. Beter bij de kleine koffieshop je koffie drinken, daar help je het milieu mee en de kleine ondernemer.
Zou het geen goed idee zijn dat mensen net als dat we nu een boodschappentas meenemen naar een winkel in plaats van plastic tasjes te krijgen, in de toekomt ons eigen kopje of beker bij ons hebben?