‘Handel in tweedehands kleding onder consumenten stijgt’

The Optimist 31 aug 2018

De handel onder particulieren in tweedehands kleding is in 2018 extreem gestegen. Het online verkoopplatform United Wardrode verkocht in het eerste half jaar namelijk een half miljoen kledingstukken, terwijl dit volume in 2017 over het gehele jaar werd behaald. De verwachting is dat het platform het jaar 2018 met 250 procent groei afsluit.

Volgens het verkoopplatform United Wardrobe is het vooral de ‘Instagram en YouTube generatie’ die massaal is overgestapt op het alternatief van ‘nieuwe’ tweedehands kleding. Vooral de jonge dames van onder de 26 zijn geïnteresseerd in de koopjes en besteden gemiddeld zo’n 20 minuten per dag op de app om hun nieuwe garderobe aan te vullen en een koopje te scoren.

‘Door tweedehands kleding aan te schaffen bespaar je veel op kosten, zo zijn de populaire laarsjes van Dr. Martens te vinden voor 60 euro terwijl deze in de winkel al snel over de toonbank gaan voor 130 euro’, stelt het succesvolle platform. De United Wardrobe-app heeft inmiddels 2,5 miljoen gebruikers in Europa en werd bedacht door de Wageningse studenten Thijs Verheul, Sjuul Berden en Thijs Slijkhuis. Het drietal bezit tevens een meerderheid van de aandelen.

‘Wij maken de verkoop vooral veilig, hip en gemakkelijk’, zegt mede-oprichter Verheul. ‘Door het inzetten van BN’ers ging het echt lopen. BN’ers Monica Geuze, Anna Nooshin en zangeres Maan zijn allemaal te vinden op het platform. Zij verkopen zelf ook kleding op hun account. En wie wil dat nu niet, de kleding van een idool dragen?’

Luxe

Vorige week schreven wij ook dat mede door het aanbod van nieuwe diensten op het internet een verschuiving is ontstaan in wat de consument belangrijk vindt. Zo verandert daardoor in onze ogen ook de kijk op luxe. Doordat veel gebruikte luxeproducten op de tweedehands markt belanden, hebben deze goederen een steeds hogere doorverkoop- of hergebruikwaarde. De consument hoeft bovendien niet altijd kleding te kopen die wellicht maar één keer wordt gedragen. Het kan ook laagdrempelig worden gehuurd bij bijvoorbeeld De Kleding Bibliotheek. Dat is niet goed voor de omzet van een merk, maar wel voor de wereld.

Lees ook:

Niemand weet meer wat luxe is. Gelukkig maar

Student haalt kledingproductie naar Nederland

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie