Goede groei

The Optimist 28 mei 2025 Economie
De combinatie zoeken van economische groei en financiële welvaart enerzijds en maatschappelijke impact en welbevinden is het thema van het pas verschenen boek ‘Good Growth: How Brands Win with Social Impact’ van de marketingspecialisten Omar Rodríguez Vilá, PhD en Sundar Bharadwaj.
Zij kijken op een moderne en heldere manier naar deze uitdaging. Naar hoe leiders kunnen opstaan die zakelijk succes en zorg voor de mens en de planeet kunnen combineren.

Op basis van origineel onderzoek en voorbeelden uit de praktijk identificeren de auteurs de valkuilen die bedrijven tegenhouden om daarin succesrijk te zijn en bieden ze een praktisch raamwerk om sociale impact om te zetten in zakelijke groei. Dit is geen boek over purpose; het is een boek over groei – met sociale impact.

Aan de hand van casestudies uit de praktijk, datagestuurde inzichten en praktische hulpmiddelen stippelen de auteurs een pad uit om sociale en milieueffecten in te bedden in de kern van de concurrentiestrategie van merken en producten.

Met andere woorden: hun model is een mogelijke afrit van de ‘highway to hell’ waarop we volgens VN secretaris-generaal Antonio Guterres zitten. Het sluit ook erg aan bij het model van de zebra-economie dat in de wereld is gezet door Mara Zepeda en Jennifer Brandel. Op 5 juni vindt in Brussel de eerste nationale Belgische conferentie over dit model plaats, dat voor een stukje optimisme kan zorgen.
Geert Degrande, auteur, publicist en co-founder van Re-Story
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie