In 2022 vliegen we elektrisch

The Optimist 30 jun 2018 Economie

Een nieuw bedrijf, Zunum Aero, gesteund door Boeing en JetBlue, heeft recent honderd elektrische vliegtuigen verkocht. Deze deal luidt een nieuw tijdperk in voor vliegreizen. Zunum Aero kondigde eind mei aan dat het charterbedrijf JetSuite hun eerste klant zal worden. CEO Ashish Kumar reageerde verheugd. Zunum is een zogeheten startup op het gebied van elektrisch vliegen en wordt gesteund door JetBlue Technology Ventures en Boeing HorizonX.

Zunum onthulde hun ambitieuze plannen voor elektrisch vliegen in een persbericht. JetSuite zal honderd vliegtuigen afnemen. De eerste zullen al in 2022 de lucht in gaan. Verwacht wordt dat de vliegtuigen als eerste met name gebruikt zullen worden als Amerikaanse privé charter en voor regionale vluchten in de VS van JetSuiteX.

Omdat JetSuiteX zich juist richt op kleine, regionale luchthavens en vliegvelden, past het bedrijf goed bij Zunum. Zunum heeft zich namelijk toegelegd op het terugdringen van de tijd van deur tot deur bij het vliegen. Daartoe vermijden ze de grotere vliegvelden, maar stijgen en landen ze juist op de kleinere plaatsen.

De laatste decennia hebben de grotere luchtvaartmaatschappijen van de VS een complexe operatie opgezet die lijkt op een wiel. Vanuit verschillende kleine punten leiden de spaken steeds naar één centrale naaf. Daardoor kunnen ze grote hoeveelheden mensen verplaatsen, maar blijven de kleinere steden onbediend, omdat daar alleen maar korte, lokale vluchten vertrekken. Zij moeten eerst via de auto of met een lokale vlucht naar een groot vliegveld reizen, overstappen en vliegen dan pas naar hun bestemming.

‘Wij zien elektrisch vliegen als een manier om meer gelijkheid te brengen in deze industrie’, aldus Kumar. ‘Als kleinere vliegtuigen, vanuit kleinere vliegvelden kunnen concurreren met de grotere vliegtuigen van de grotere vliegvelden, kunnen we het bestaande systeem echt veranderen. Vliegen wordt dan voor iedereen mogelijk. Wij kunnen frequenter en van en naar nabije vliegvelden vliegen, zonder al die ingewikkelde bagagesystemen en douanecontroles.’

De verwachting is dat de vliegtuigen van Zunum in eerste instantie een hybride elektrische aandrijving zullen hebben en op een later moment overgaan op een batterij-systeem. De vliegtuigen hebben ruimte voor twaalf passagiers en kunnen ongeveer 1.600 kilometer afleggen. Daarbij behalen ze een topsnelheid van ongeveer 550 km per uur en hebben ze maar 600-700 meter nodig om op te stijgen. Dat maakt ze dus ook zeer geschikt voor korte, Europese vluchten. Volgens CEO Kumar zal het bedrijf in 2019 beginnen met proefvluchten en zal de technologie in 2021 of 2022 klaar zijn voor certificering door de luchtvaartcontrole-organen.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

4 reacties op “In 2022 vliegen we elektrisch”

  1. Waarom slaan we het gebeuren op accu’s niet over ? Vliegen op waterstof is veel haalbaarder want al die accu’s hoeven niet mee omhoog. Een auto als de Hyundai Nexo heeft slechts minder dan 6 liter waterstof nodig voor een bereik van 600 km. De technologieën om waterstof om te zetten in electriciteit (de brandstofcel) bestaan al jaren en kunnen gemakkelijk in grotere uitvoeringen gemaakt worden zelfs om complete bedrijven te electrificeren en dus de hele economie. We moeten “van het gas af” door te kiezen voor waterstof en zouden een gidsland kunnen zijn. We hoeven alleen maar te durven en geld vrijmaken. De maatschappij is er bij gebaat. Dan is het duidelijk waar we heengaan en kan er gericht gezocht worden naar oplossingen. En geld is er genoeg: we hoeven alleen maar te stoppen met het ongebreideld aanleggen van meer asfalt. Stop daarmee en onderhoud wat je hebt.

  2. In het artikel over elektrisch vliegen staat dat men daardoor grote hoeveelheid mensen
    kan vervoeren.Deze fout wordt vaak gemaakt zoals ook bijvoorbeeld warme temperaturen!
    Aantal mensen en een hoeveelheid suiker.
    Hoge en lage temperaturen.
    Ik lees jullie artikelen altijd met veel plezier maar dit moest ik even kwijt

Geef een reactie