Eerste waterstoftreinen rijden in Duitsland

The Optimist 12 sep 2022 Economie

Een regionale ov-aanbieder in Duitsland wordt het eerste bedrijf dat treinen inzet die volledig rijden op waterstof.

In Nederland rijden de treinen grotendeels op elektriciteit, maar in Duitsland en de VS gebruiken sommige regionale lijnen nog steeds dieselaangedreven locomotieven. Die bezorgen omstanders meer overlast door luchtverontreinigende stoffen zoals stikstofoxide, dan wanneer ze bij een druk kruispunt in een stad zouden staan.

Wereldprimeur

Het Duitse regionale spoorwegbedrijf LNVG gaat waterstof-aangedreven treinen inzetten op de route tussen de Nedersaksische steden Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Hiervoor heeft het bedrijf waterstofbrandstofceltreinen gekocht van de Franse treinproducent Alstom. Het gaat om een trein met de naam Coradia iLint.

In brandstofcellen wordt waterstof opgeslagen op het dak van de trein en gecombineerd met zuurstof om stroom te maken. Wanneer die waterstof en zuurstof worden samengebracht, is het enige restproduct dat overblijft: water.

Lange afstanden

Het treintype van Alstom kan 1.000 kilometer of 621 mijl afleggen voordat het moet worden getankt, wat voor deze diensten tussen kleine steden betekent dat er geen tankbeurt nodig is totdat de service aan het einde van de dag is afgelopen.

Alstom is naar verluidt in gesprek om een ​​aantal van deze locomotieven en rijtuigen ook naar Amerikaanse spoorlijnen te brengen, aangezien de VS diesellocomotieven blijven gebruiken om de enorme afstanden te kunnen overbruggen. Het elektrificeren van deze treinroutes is een (te) dure grap, dus de waterstoftrein is hier een beter en schoner alternatief.

Ook Nederland kan de waterstoftrein tegemoet zien. Volgens Alstom gaan de eerste exemplaren in 2024 in Groningen rijden.

 

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie