Steeds meer bedrijven als ‘force for good’

The Optimist 5 nov 2020 Economie

Het aantal nieuwe sociale ondernemingen is de afgelopen jaren gegroeid, maar ook bestaande bedrijven zijn steeds vaker op zoek naar hun ‘purpose’. Zelfs multinationals zijn zich in toenemende mate bewust van hun bestaansrecht en de mate van circulariteit die zij in praktijk brengen. Alleen: hoe vertel je dat aan de markt op een geloofwaardige manier, zonder van greenwashing beticht te worden?

 

Daar schieten maatschappelijk betrokken reclamebureaus te hulp. Een van hen, Havas Lemz, heeft onlangs de begeerde B Corp corporation certificering gekregen. Daarmee schaart het zich onder een kleine groep ondernemingen die sociaal tot de beste ter wereld worden gerekend. Nu gaat het bureau bedrijven in honderd dagen helpen om een ‘force for good’ te worden. ‘Onze focus ligt op een betere balans tussen people, planet, profit’, zegt CEO Willem van der Schoot. ‘En daarmee hebben we dit jaar nieuwe klanten verwelkomd, zoals IKEA Social Entrepreneurship, NS Stations en Timberland. Nu gaan we een stap verder.’

 

Creativiteit als versneller

Met dit ‘100 dagen transitie traject’ wil Havas Lemz creativiteit inzetten voor positieve verandering. Reclame is te vaak een mooi maar niet zo diepgaand verhaal volgens Van der Schoot. Dus hoe geef je een en ander werkelijk inhoud? ‘Samen met bedrijven verbeelding inzetten, durven dromen en dat dan concreet maken langs drie bouwstenen: Be, waar sta je voor? Do, welk gedrag hoort daarbij? Say, hoe communiceer je daarover? En – heel belangrijk – hoe ga je echt positieve impact hebben op de samenleving en de planeet? Honderd dagen blijkt het perfecte werkritme voor dat traject te zijn’, zegt de reclameman.

 

Er zijn inmiddels veel onderzoeken die aantonen dat bedrijven die goed doen aanmerkelijk succesvoller zijn. Zakelijk een logische stap dus. Van der Schoot: ‘Zeker. En B Corp gaat ook over niet verspillen. Dat geldt ook voor de factor tijd. Meer focus in de samenwerking, en in honderd dagen staat de klant vol energie, met een heldere, op de tijdgeest geënte propositie in de markt.’

 

Bron: Havas Lemz
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met