Duurzame mode bereikt consument met winkelroutes

Yildiz Celie 9 okt 2019 Economie

Duurzame mode wordt voor de consument steeds bereikbaarder, mede dankzij de landelijke Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW). Tijdens de zesde editie staan de duurzame winkelroutes centraal. Ook zijn er verschillende shows en lezingen te bezoeken tot en met zondag 13 oktober.

De roep om verandering van de fast fashion industrie wordt steeds luider. De modesector is niet alleen de op één na vervuilendste industrie, uit onderzoek blijkt bovendien dat kleding niet eerlijk geprijsd is.

Door de mode-industrie transparanter te maken hoop DSFW-oprichter Cécile Scheele dat consumenten beter in staat zijn om weloverwogen keuzes te maken. ‘Consumenten kunnen hun wensen en eisen ook aan modeketens vertellen. Ik ben overtuigd van de macht van consumenten. Juist hen willen we activeren met de DSFW’, publiceerde mediapartner Sublime.

Bewust winkelen

DSFW biedt een podium voor duurzame modemerken en ontwerpers van modeacademies die zich focussen op duurzaam innovatief design. Het doel van de DSFW is draagbare kleding dichter bij de consument te brengen. Bijna 70 procent van de consumenten wil wel duurzamere kleding kopen, vaak weten ze alleen niet hoe, schrijft het platform.

Reden genoeg om duurzame winkelroutes door het hele land aan te bieden. Zo’n achthonderd modezaken zijn aangesloten. Overigens is dit niet het eerste platform dat verantwoord shoppen mogelijk maakt. Sinds 2010 zet EerlijkWinkelen routes uit, zodat de consument weet waar deze fair trade, biologische of tweedehands producten kan kopen. Zo’n zestig steden staan op de kaart met in totaal ruim tweeduizend winkels.

Inzet modebedrijven

De modesector staat gelukkig niet stil qua innovaties en ontwikkelingen. Na het instorten van het Rana Plaza fabrieksgebouw in Bangladesh zes jaar geleden, werd in Nederland het Convenant Duurzame Kleding en Textiel getekend door circa negentig merken. Hierbij werden afspraken gemaakt om misstanden te voorkomen en de sector te verduurzamen. Uit een beoordeling bleek dat negen van de tien aangesloten textielbedrijven goed op weg zijn met duurzame afspraken, publiceerde branchevereniging Modint afgelopen voorjaar.

Door het convenant werden ruim 4.200 productielocaties bekend. Volgens de brancheorganisatie pakken bedrijven en andere partijen in meerdere gevallen samen problemen aan rond vakbondsvrijheid, kinderarbeid of arbeidsomstandigheden. Met elkaar wordt gewerkt aan projecten voor een leefbaar loon en tegen kinderarbeid. Bedrijven beseffen dat, ondanks hun inzet, er een lange weg te gaan is voor een volledig verantwoorde productieketen. Maar door het aankaarten van misstanden en de aanpak hiervan wordt een goede stap voorwaarts gedaan, stelt Modint.

Vind hier een overzicht van keurmerken, materialen en merken die goed op weg zijn.

Bekijk ook de video: Consumindert u al? The Optimist ging de straat op.

Yildiz Celie

Yildiz Celie

Yildiz Celie (1979) is nieuwsgierig naar het leven, optimistisch over duurzaamheid en heeft een achtergrond...

Meer over Yildiz Celie >

Reacties

2 reacties op “Duurzame mode bereikt consument met winkelroutes”

  1. Hebben jullie je ook al verdiept in kleding die gemaakt wordt door mensen die een redelijk salaris hiervoor ontvangen en onder goede omstandigheden kunnen werken (fair trade)?

  2. Dat is zeker iets wat we belangrijk vinden, ongeacht het productsoort. Op de planning staat een groter modeverhaal voor het magazine. Houd ons vooral in de gaten hiervoor 😉
    Met vriendelijke groeten,
    Namens de redactie van The Optimist,
    Yildiz Celie

Geef een reactie