The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
De laatste jaren zijn er tal van budgetstoelen ontworpen voor gebruik in vliegtuigen. De een nog oncomfortabeler dan de andere. Gelukkig heeft een bedrijf nu een stoel ontworpen die geen pijn doet aan het achterste. Dat was niet gemakkelijk, maar het kan vliegreizen nu wel een stuk aangenamer maken.
De Eco Seat maakt het mogelijk om meer passagiers op minder ruimte te vervoeren. De Londense studio PearsonLloyd richt zich op design op het gebied van luchtvaart, werkplekken, gezondheidszorg en stedelijke omgevingen. Hun doel: de balans behouden tussen de luchtvaartmaatschappij en de passagiers.
Gewicht is heel belangrijk voor vliegtuigstoelen. Twee kilo meer (het gewicht van een laptop) scheelt op jaarbasis ruim honderd euro. Vermenigvuldig dat getal met het aantal stoelen per vliegtuig en het aantal vliegtuigen in een vloot en de winst kan in de miljoenen lopen. De Eco Seat is ontworpen rond een dunne carbon fiber schaal met een sterke ruggengraat die alle structurele steun biedt en ook alle functionaliteiten van de stoel, zoals het dienblad en het bergvak, bevat. Door die dunne, gebogen ruggengraat is er minder volume en materiaal nodig voor de stoel. De aluminiumdelen zijn bovendien gemaakt van gerecyclede vliegtuigdelen en het schuim in de kussens is los van de bekleding, waardoor meer ventilatie mogelijk is. De stoel heeft zelfs psychologische effecten. Door het luchtige design zijn de zichtlijnen vrijer, waardoor mensen zich minder opgesloten voelen in de cabine. ‘Dunner is onmogelijk’, aldus Luke Pearson, woordvoerder van het bedrijf.
Pearson denkt dat het tijd is om meer maatwerkopties toe te voegen aan vliegen. Het is bijvoorbeeld logisch dat de stoelen van een korte vlucht niet naar achteren kunnen, maar van lange vluchten wel. Hij denkt dat innovatie nodig is. ‘We moeten experimenteren, om er achter te komen of wat we hebben goed is. We kunnen de passagiersdichtheid blijven verhogen, maar die nabijheid kan ook negatieve gevoelens opwekken. Als mensen niet het gevoel hebben dat de verhouding van kosten en comfort juist is, stoppen ze met vliegen.’
Bovendien bestaat er op dit moment geen klasse tussen business en budget. We kunnen op elkaar gestapeld vliegen óf comfortabel loungen in de business class. En de extremen hierin worden steeds extremer. Zo werd een tijdje terug een stoel geïntroduceerd waarop mensen bijna staand, op een soort zadel, konden zitten. Airbus overweegt om stapelbedden aan te bieden op lange vluchten.
‘Op lange vluchten vind ik sommige van die voorstellen logisch’ vertelt Pearson. De industrie wordt op dit moment gedreven door de economie. Verder vliegen met meer mensen tegen lagere brandstofkosten is het doel. Die trend zal zich nog wel even doorzetten. ‘Met die druk er achter, zullen er steeds nieuwe methodes worden bedacht om mensen te verplaatsen.’
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Jammer dat er comfortabele stoelen zijn ontworpen. Het moet juist andersom: je moet zo akelig mogelijk zitten, dat ontmoedigt het vliegen! Nu gaan er nog meer mensen vliegen en het is zo slecht voor het milieu!
Misschien een idee om een foto van de stoel erbij te zetten?
Hoi Dick, dat hadden we heel graag gedaan, maar er zit auteursrecht op die foto, waardoor we hem niet mogen gebruiken. Even snel googlen levert gelukkig ook de foto op.
Groetjes,
Team The Optimist
Mooi nieuws, want elektrisch vliegen komt er aan en dan telt ook iedere kilogram.
Voor nu, minder vliegtickets kopen.