Je achterbak is nu je brievenbus

The Optimist 1 aug 2018 Economie

Het online warenhuis Amazon heeft deze maand een nieuwe dienst geïntroduceerd. In 37 staten in de VS kunnen de pakketjes van Amazon Primeleden nu worden bezorgd in de achterbak van de auto. Is dit de toekomst van onze pakketbezorging?

Om deel te kunnen nemen aan deze vorm van bezorging moet je wel een geschikt voertuig hebben. Amerikaanse auto’s van na 2015 zoals Chevrolets, Buicks, GMC’s, Cadillacs zijn vrijwel allemaal geschikt en ook Volvo’s kunnen deelnemen, als zij een zogeheten On Call-account hebben. Waar het om gaat, is dat de auto de mogelijkheid heeft om van een afstand anderen toegang te geven tot de auto. Daarnaast is er een speciale Amazon-app ontwikkeld, de Amazon Key, die in november 2017 voor het eerst werd geïntroduceerd. Aanvankelijk werd die app gebruikt door mensen die een smart deurslot hadden, zodat de bezorger pakketjes in de woning kon zetten.

Amazon Key App

Maar sinds een update kan de bezorger –¬ met Amazon Key In-Car nu ook met behulp van de internetverbinding van de auto – toegang krijgen tot de achterbak van de auto om de pakketjes daar te bezorgen. Bezorgers kunnen met de app eenmalig toegang krijgen en de ontvanger krijgt een berichtje als het pakketje erin ligt.

Een gebruiker omschreef het proces: ‘Ik kocht een klein pakje batterijen ter waarde van tien dollar. Bij het afrekenen, kreeg ik de optie voor “In-Car bezorging”. Daarna kon ik ook nog een tijdsbestek kiezen, ik koos tussen 11 en 15 uur. Er werd me uitgelegd dat de auto nabij het bezorgadres moest worden geparkeerd op een openbare plek. Ik koos gewoon voor mijn eigen oprit. Vervolgens moest ik opgeven hoe mijn auto eruitziet. Welke kleur, model, type et cetera, kon ik allemaal in de app zetten. Met behulp van GPS kan de bezorger daarna mijn auto vinden. Ik kreeg tevens een berichtje toen de bezorger in de buurt was om nogmaals te bevestigen dat het pakketje inderdaad in de auto zou worden bezorgd.’

Op veel plaatsen worden pakketjes nog steeds achtergelaten in de tuin of voor de deur. Daardoor is een nieuw fenomeen ontstaan: ‘pakket piraten’. Mensen volgen de bezorger en nemen de pakketjes die niet in huis bezorgd worden stiekem mee. Veel mensen blijven daarom thuis als zij een pakketje verwachten. Maar dat kost tijd en niet iedereen heeft dat. In-huis of in-auto bezorging biedt voor die mensen dus een enorme uitkomst.

Voor de gebruiker is deze vorm van bezorging een game changer. ‘Toen ik thuis kwam, stond mijn auto – met het pakketje – op me te wachten.’ Toch zijn er wel kanttekeningen bij deze vorm van bezorging. De pakketjes mogen bijvoorbeeld niet meer dan 22 kilo wegen, niet groter zijn dan 66 x 53 x 40 centimeter zijn en niet meer waarde hebben dan 1.300 dollar (ruim 1.100 euro) en ook niet bezorgd worden door een derde partij.

Vooral mensen die in grote steden wonen profiteren van de nieuwe service. In Nederland is de optie niet beschikbaar en ook andere online warenhuizen hebben nog geen plannen in deze richting. Wel zijn in Duitsland tests gedaan met deze app in een samenwerking met Audi en DHL.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie