Crisis bevordert creativiteit ondernemers

The Optimist 27 apr 2020

Veel bedrijven hebben het op dit moment moeilijk. De lockdown en de 1,5-metermaatschappij zorgen voor het wegblijven van klanten en bezoekers. Ondernemers proberen manieren te vinden om verdwenen omzet te compenseren. Dat betekent vaak: buiten de kaders denken van wat je gewend bent.

Vooruit met de geit… of lama

Een van de meest opvallende initiatieven van de afgelopen tijd was het idee van dierenreservaat Sweet Farm in Silicon Valley. Voor $100 kunnen bedrijven een lama of geit inhuren om virtueel in een videovergadering te verschijnen. Een dierengezicht tijdens een saaie vergadering komt de stemming en creativiteit van de deelnemers ten goede, stellen de bedenkers. Het aanbod heet Goat 2 Meeting, met een knipoog naar de bestaande vergadersoftware GoToMeeting. Sinds de start medio maart zijn er meer dan 300 aanvragen ontvangen, wat de teruggelopen inkomsten aardig compenseert.

We zetten een paar andere creatieve oplossingen op een rij, ter inspiratie.

• Een tuincentrum dat van de eigen parkeerplaats een ‘drive-thru’ maakt om planten en andere tuinartikelen te verkopen.

• Een ander tuincentrum verkoopt evenementdozen. Hierin zit alles om deel te kunnen nemen aan een webinar over tuinieren.

• Winkeliers bundelen de krachten om samen ‘voordeelpakketten’ aan te bieden. Zo is er een voorbeeld van een leverancier van groente en fruit die samen met de lokale bakker of slager iedere week een speciaal pakket samenstelt.

• Een slijterij organiseert een online bierproeverij, met uitleg door een bierspecialist.

• Winkels bieden ‘private shopping’-mogelijkheden aan, zodat klanten 1-op-1 worden geholpen met kiezen.

• Makelaars bieden bezichtigingen aan via een live-videostream aan potentiële kopers.

• Een bloemist biedt mensen aan om tegen een bescheiden prijs online een bloemetje voor zorgpersoneel te doneren en af te leveren.

• Een koffie- en theeleverancier die zijn spullen niet meer aan de horeca kwijt kan, biedt ze nu huis-aan-huis aan via de elektrische fiets.

• De lokale bakker biedt een abonnement op een bezorgservice aan die voor 7:00u ’s ochtends vers brood aan de deurknop hangt.

• Muzikanten geven op allerlei manieren online muzieklessen.

• Hotels bieden daklozen kost en inwoning aan.

Heb of ken je zelf een creatief initiatief om door de crisis te komen? En vind je dat dit een groter podium verdient? Laat het ons weten: redactie@theoptimist.nl.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie