The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Consumenten denken de komende jaren fors meer te moeten gaan betalen voor boodschappen. Maar liefst negen op de tien Nederlanders denkt dat milieuschade verhaald gaat worden op de consument.
Ruim een derde vindt het terecht als kosten worden doorberekend, maar ruim een kwart wil niet mee betalen om milieu-impact te verminderen. Dit blijkt uit onderzoek dat eind oktober is gepubliceerd door het economisch bureau van ABN Amro. Het onderzoek werd gedaan onder 2.065 consumenten via PanelWizard. ‘In de huidige prijs die consumenten betalen voor voedsel zijn de “maatschappelijke kosten” meestal niet verwerkt. De zogeheten verborgen kosten, zoals de CO2-uitstoot of het verlies van biodiversiteit rond akkers, onttrekken zich aan het gezichtsveld van consumenten, producenten en supermarkten’, meldt het economisch bureau.
Door het groeiende bewustzijn moet de milieu-impact van voedselproductie worden verminderd, waardoor True Cost Accounting (TCA) belangrijker wordt, volgens het bureau. ‘Bij TCA wordt zowel de positieve als negatieve impact van een bedrijf op de omgeving inzichtelijk gemaakt. Door deze impact in geld uit te drukken, is het duidelijker welke producten vervuilend zijn.’ Vervuilende producten krijgen dan per saldo een hoger prijskaartje en worden hierdoor minder aantrekkelijk, stelt sector Banker Food Rob Morren. Door met TCA te werken wordt milieu-impact doorberekend in de prijs. Het idee is dat dan de vraag in de supermarkt afneemt en verduurzaming op gang komt. Het economisch bureau vindt het echter aannemelijk dat het eerst dient als ‘schaduwprijs’. ‘Op basis van die schaduwprijs kunnen boeren, verwerkers en supermarkten in gesprek gaan om concrete verduurzamingsacties te formuleren. Dit biedt alle partijen de mogelijkheid weloverwogen productie- en aankoopkeuzes te maken.’
Lees ook: Biologisch werkelijk duurder dan gangbaar?
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
duidelijk verhaal, met een consumentenverwachting die invoelbaar is, ik mis het bedrijfsleven/ vervuiler in het geheel, bv. de coca cola’ s