Biologische groente en fruit ‘verpakt’ zonder verpakking

The Optimist 20 dec 2016

Hoe zie je aan een product of het biologisch is? Tot voor kort kon dat alleen via een verpakking met opdruk. Niet erg passend bij een milieubewuste consument. Toch leek verpakking noodzakelijk want de klant blijkt op prijs te kiezen als het verschil in uiterlijk klein is. Dankzij Nature & More van Eosta uit Waddinxveen is er nu een alternatieve oplossing. Samen met de Zweedse supermarktketen ICA brengt het bedrijf biologische groente en fruit op de markt met ‘natural branding’. Hierbij markeert het bedrijf producten met laserlicht. De laserstraal verwijdert pigment uit de buitenste laag van de schil zodat een tekst of een afbeelding in een afwijkende kleur leesbaar is. Alleen al op avocado’s gaat het bedrijf naar verwachting zo 725.000 plastic verpakkingen per jaar besparen. Als er meer producten en meer producenten gebruik gaan maken van natural branding kan de besparing in de miljoenen verpakkingen lopen. Deze manier van labelling heeft volgens de Skal, de certificerende organisatie namens het Ministerie van EL&I, geen invloed op de smaak of houdbaarheid.

Bron: Verpakkingsprofs

Reacties

Geef een reactie