Crashen voor veiligheid

Brian de Mello 190 januari / februari 2020 Samenleving
Het kan verkeren in het verkeer. Een ongeluk zit in een kleine, en soms fatale hoek. Daarom heeft de EU een doelstelling geformuleerd: het halveren van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tussen 2010 en 2020. Het is nog de vraag of we dat gaan halen, maar vooral: hoe speelt de veiligheid van auto’s daarin een rol? We zetten de harde cijfers op een rij. Volgens statistieken van een groep verkeersexperts, verenigd in de European Transport Safety Council (ETSC), kwamen in 2018 ruim 25 duizend mensen om het leven op de wegen van de Europese Unie. Dat is een daling van slechts 1 procent vergeleken met 2017. Daarmee komt de eerdergenoemde halveringsdoelstelling nog niet in zicht, ondanks dat er vooruitgang is geboekt. Binnen de EU-lidstaten is het aantal verkeersdoden met 20,7 procent gedaald over de periode 2010-2018, maar de score had al op zo’n 43 procent moeten staan. De enige landen die op schema zitten zijn Litouwen en Griekenland. Van alle EU-lidstaten telde het Verenigd Koninkrijk in 2018 het laagste aantal verkeersdoden per miljoen inwoners. In België vielen in dat jaar minder slachtoffers dan in 2017, maar het aantal overleden Belgen per miljoen inwoners is nog steeds aan de hoge kant. In

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,50 Word Abonnee Log in
Brian de Mello

Brian de Mello

Brian de Mello heeft een passie voor tekst en creatie. Die kan hij kwijt in...

Meer over Brian de Mello >

Reacties

Geef een reactie