In deze snel veranderende tijd passen traditionele schoolgebouwen vaak niet meer bij de manier waarop onderwijs wordt gegeven. Terwijl de leeromgeving juist zo belangrijk is, want naast het leerproces vormt óók de fysieke omgeving mensen in hun denken en doen. De Amsterdamse ontwerpstudio D/DOCK bedacht Learning Landscapes, een ontwerpmethodiek waarmee leerlingen, leerkrachten en schoolbestuurders een ideale schoolomgeving kunnen creëren. DOOR: TESSA JOL ‘Er is een kloof in de communicatie tussen het onderwijs en de architectuur’, stelt Francesco Messori, creatief directeur van D/DOCK. ‘We horen steeds vaker dat schooldirecteuren en leraren vernieuwing van hun school, de cultuur en de onderwijspraktijk beogen, maar dat ze in hun idealen worden belemmerd door de fysieke beperkingen van het gebouw. Dit terwijl de leeromgeving niet alleen het onderwijssysteem zou moeten ondersteunen, maar juist ook versterken. Wanneer vanuit een school wensen en idealen worden geuit naar gemeente, architect en aannemer, stuiten ze vaak op onbegrip.’ Dit komt volgens hem omdat er in het onderwijs een andere vakterminologie wordt gebruikt dan bij gemeenten, architecten en aannemers. ‘De partijen spreken elkaars taal niet. Daarnaast zijn onderwijssystemen niet zo makkelijk vast te leggen in vierkante meters. Naar ons idee is het daarom de hoogste tijd voor een nieuwe visie
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties