The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Minder vlees eten: hierin is Nederland een van de voorlopers als het gaat om mindset. Waar het percentage wereldwijd op 31 procent ligt, is maar liefst 45 procent van de Nederlanders bereid om hun vleesconsumptie actief te verlagen en plantaardige voeding te integreren in het vaste eetpatroon. Maar er worden wel enkele eisen gesteld.
Zo zijn smaak en gemak twee belangrijke voorwaarden als het gaat om plantaardige voeding. LikeMeat, een van de nieuwste spelers op de Nederlandse markt van kwalitatieve vleesvervangers, gaat mee met deze wensen van de Nederlander die graag plantaardiger eet. Het merk brengt plantaardige producten op de markt waarbij de consument niet inlevert op smaak en textuur.
Goed voor de wereld, de dieren, en de gezondheid. Drie voordelen van plantaardig eten die maken dat steeds meer Nederlanders kiezen om hun traditionele stukje vlees vaker te vervangen voor een plantaardig alternatief. Bij 13 procent van de Nederlanders behoort vlees eten niet meer tot het dagelijkse eetpatroon, 5 procent eet altijd vegetarisch, en 2 procent van de bevolking is volledig overgestapt naar een veganistisch eetpatroon. Onder de 20 tot 29-jarigen is zelfs 12 procent vegetarisch en 5 procent veganistisch. De grootste reden hiervoor is dat het voor de consument steeds makkelijker wordt om de switch te maken.
Er zijn steeds meer kwalitatieve plantaardige alternatieven verkrijgbaar en de distributie breidt uit. Nederland wil namelijk wel gaan voor de duurzame aanpak, maar het moet ons gemakkelijk worden gemaakt. Dit blijkt uit cijfers van het rapport Consumer overview in The Netherlands van Euromonitor International 2020. De producten moeten goed smaken, moeiteloos geïntegreerd kunnen worden binnen de huidige kookgewoontes, en het moet zo min mogelijk moeite kosten om de producten in huis te halen. Als aan al deze voorwaarden kan worden voldaan, is 45 procent van de Nederlanders bereid om vaker plantaardig te eten. Met een gemiddeld percentage van 31 procent wereldwijd, is Nederland dus terecht een van de voorlopers in mindset te noemen.
Het in Duitsland opgerichte voedingsmerk LikeMeat wil vooruitgang realiseren met producten die in smaak en textuur niet onder doen aan echt vlees. Plantaardige consumptie moet voor de consument zo lekker en makkelijk mogelijk zijn. Een reden voor het bedrijf om zich aan te sluiten bij LIVEKINDLY Collective, een collectief van vegan merken die zich inzet om de beschikbaarheid en distributie hiervan wereldwijd te verhogen, met als missie om plantaardig eten de nieuwe norm te maken. De samenwerking maakte afgelopen april al dat LikeMeat haar intrede deed in Nederland en in de schappen van Jumbo kwam te liggen. Inmiddels zijn de puur plantaardige vlees-favorieten zoals kipstukjes, kebab, gyros en gehaktballetjes verkrijgbaar bij supermarktketens als Albert Heijn, Jumbo, Picnic & Vomar. Voor LikeMeat een belangrijke stap om de plantaardige beweging in Nederland te stimuleren door te laten zien dat plantaardig eten niet betekent dat er op smaakbeleving ingeleverd hoeft te worden én tegelijkertijd een duurzame toekomst te realiseren. Want de cijfers liegen niet: tijdens de productie van een kilo LikeMeat wordt 50 keer minder land en 12 keer minder water gebruikt en is de CO2 uitstoot 27 keer lager dan van bijvoorbeeld rundergehakt. Al met al: voor de Nederlandse bewuste consument geen reden meer om de switch niet vaker te maken.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met LikeMeat.
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties