Beter dan de bank
153 maart / april 20132013
De Sahara groen maken of een einde maken aan hongersnood. Wat doe je als ondernemer met een wereldverbeterend idee, maar zonder geld? Aankloppen bij de bank? ‘Onzin’, zegt Huib Broekhuis. ‘Die investeert niet zo snel in ideeën.’ -Immers, een bank moet winst maken, en dat hoort volgens Broekhuis – directeur van trainingsbureau VDS – niet het uitgangspunt te zijn van een plan voor een betere wereld. Daarom bedacht hij met zes andere ondernemers The Change Fund: een beleggingsfonds voor ideeën die de wereld -verbeteren, geselecteerd en gefinancierd door ondernemers. Zij kopen een participatie van duizend euro, waarmee ze één stem krijgen om mee te bepalen welk bedrijfsplan wordt gesteund. Een deel van de winst die de uitverkoren onderneming maakt, vloeit vervolgens terug naar het fonds. Waarom ondernemers? ‘Ondernemers kunnen goede ideeën herkennen en weten uit eigen ervaring hoe ze deze kunnen ondersteunen door middel van duurzame businessmodellen’, legt Broekhuis uit. ‘Daarnaast hebben veel ondernemers meer vertrouwen in het oordeel van hun collega’s dan in dat van een fondsmanager.’ Bij de eerste verkiezing was dance4life-oprichter Dennis Karpes de gelukkige, met zijn plan om de Sahara vruchtbaar en groen te maken door het graven van geulen, die -regenwater opvangen. In april presenteert
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in
Reacties