Afgelopen april organiseerde ik Purpose Think. Een denksessie, zoals we dat graag noemen. Het was met een kleine groep van 50 mensen in Nijmegen. Het onderwerp dat centraal stond was ‘de betekeniseconomie en waarom het niet meer weggaat’. DOOR: RON VAN ES Het begrip ‘betekeniseconomie’ slaat op een beweging van met name sociale ondernemers die op een heel andere manier zakendoen. Niet alleen meer winstgedreven, maar zoekend naar purpose (zingeving) als bedrijf, waar winst een onderdeel is en geen doel op zich. Het fenomeen betekeniseconomie is echter allang niet meer voorbehouden aan de sociale ondernemers, maar slaat ook stevig aan bij grote bedrijven. Je zou denken dat die beweging die nu ontstaat helemaal nieuw is. Maar niets is minder waar. Betekenis geven aan de economie, en meer nog aan onszelf, heeft zijn wortels in het idee van rentmeesterschap. Heel simpel: zorg voor de ander, opdat de ander voor jou kan zorgen. Sociaal hart Ik kwam een tijdje geleden zijn naam weer tegen: Bob Goudzwaard, econoom, hoogleraar en de architect van de ‘economie van het genoeg’. Hij zette dit concept uiteen in boeken als Kapitalisme en vooruitgang (1976) en Genoeg van te veel, genoeg van te weinig (1985) die ik begin
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties