Altruïsme is big business

The Optimist 201 november / december 2021 Samenleving
Geven voelt goed, maar hoe gul geef jij? Volgens dr. Jan Commissaris moet goed doen in de wereld effectief zijn. Hij vertelt hoe donateurs hun altruïsme naar een zakelijker niveau kunnen tillen. DOOR DR. JAN COMMISSARIS Op een tweedehandsmarkt tik je een antieke kast op de kop voor een stuk lagere prijs dan verwacht. Tevreden over de transactie loop je daarna langs een bedelende vrouw. Zonder na te denken stop je de transactiewinst die je maakte op de kast in haar hand. Van je business mindset schiet je in een giving mindset. Uit onderzoek blijkt: echt ‘waar voor je geld krijgen’ speelt vrijwel geen rol bij liefdadigheid.Welkom bij het gedachtegoed van het altruïsme. Altruïsme komt van het Latijnse alter, wat ‘de ander’ betekent. Altruïsme is het goed doen aan de ander. Het is de kern van wat vroeger naastenliefde werd genoemd en nu filantropie heet. Nietzsche maakt wel onderscheid tussen naasten-liefde en versten-liefde. Hij stelt: ‘Lief zijn voor wie je nabij is, mag de zorg om het leed ver weg niet blokkeren. Liefdadigheid moet gebaseerd zijn op mondiale rechtvaardigheid. In de globale wereld waarin we nu leven, is elke wereldburger nabij en heeft ieder recht op een rechtvaardige verdeling van

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,50 Word Abonnee Log in
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie