Academy voor een vrije menselijke samenleving

The Optimist 6 sep 2025 Samenleving

Op 22 september gaat in Antropia de opleiding Levenskunde van start. Je leert daar in twaalf lesdagen, verdeeld over negen maanden, hoe je kunt stijgen in bewustzijn. Tot het niveau waarop je innerlijke autoriteit leidend is. Met als doel om vanuit gelijkwaardigheid aan een vrije menselijke samenleving te kunnen bouwen.

Levenskunde is de eerste fysieke opleiding van de Society 4.0 Academy. Deze online leeromgeving is een initiatief van de beweging Society 4.0, die een bottom-up georganiseerde samenleving voorstelt. Wereldwijd.

Creator Douwe Dronkert definieert het doel van het platform: ‘Het co-creëren van een vrije menselijke samenleving, waarin burgers het voor het zeggen hebben’. Nieuwsgierigheid naar alternatieve vormen van (samen)leven vormt al jarenlang zijn drijfveer. Nadat hij zijn studie Religie en Levensbeschouwing afrondde, is Douwe zich als ondernemer met zijn bedrijf Vind de Veelheid gaan inzetten om de maatschappij van binnenuit te hervormen. Waarom? In het industriële tijdperk dat we nu uit gaan, zijn vooral de economische waarden centraal komen te staan. Dat gaat ten koste gaan van de individuele zeggenschap en dus de menselijkheid. Dronkert: ‘Onderliggend bij de vorige samenlevingsvormen is een top down hiërarchie. Dat wordt in organisaties ook wel ‘de hark’ genoemd. Bij zo’n organisatie bungelt het gros van de mensen onderaan en enkelingen bovenaan bepalen hoe het voor iedereen geregeld wordt. Dat zie je in de politiek en bij bedrijven. Op alle terreinen eigenlijk. Gezondheidszorg, onderwijs, techniek, producten en diensten, energiedistributie… Vooral de belangen van degenen bovenaan de piramide worden gediend.’

Academy Assistent Digitale Bob

Academy 4.0 geeft het volk zijn stem terug. ‘Wij gaan van de people in power, naar de power in people,’ stelt Dronkert. ‘Het is een verbindend platform. Voor zowel denkers als doeners, voor zowel burgers als experts. Om kennis, tools en ervaringen uit te wisselen: visie, uitgangspunten en inspirerende praktijkvoorbeelden bij elk Society 4.0 samenlevingsdomein.’ De aanpak van Dronkert is innovatief. Aan de poort van het platform neemt de AI Academy Assistent (die is volgeladen met het Society 4.0 gedachtegoed van grondlegger en emeritus hoogleraar strategisch leiderschap Bob de Wit, betrokken experts én informatie van het Academy platform) je bij de hand. Je kunt 24-7 met de Assistent chatten of bellen. Over alles wat een horizontaal georganiseerde samenleving dichterbij kan brengen. Bij specifieke vragen word je naar een van de tien kennisdomeinen doorverwezen. Daar kun je zelf aan de slag. Samen met anderen. Dat zijn allemaal pioniers, weet Dronkert. Want in de westerse geschiedenis zijn samenlevingen waar de belangen van elke individuele burger op de eerste plaats stonden waarschijnlijk niet eerder voorgekomen. Hij verzekert: ‘Toch zijn er heel veel mensen met initiatieven die daar al korte of langere tijd mee bezig zijn.’

Tweerichtingsverkeer

Het platform heeft voorbeelden op een rij gezet. Er zijn webinars, instructievideo’s, trainingen, cursussen, workshops, seminars te vinden en je kunt er terecht voor coaching. Academy 4.0 propageert een nieuwe manier van leren. Tegenover de huidige scholen, waar informatie vooral als een dictaat aan de leerling wordt opgelegd, stelt de Academy tweerichtingsverkeer voor. Een mens 4.0 gaat eenmaal voor vrij, gelijk en samen. Die is wars van machtsongelijkheid. Ook in de manieren waarop we leren. Dronkert specificeert: ‘Er is niets mis mee dat sommige mensen meer verantwoordelijkheid kunnen dragen dan anderen. Als het maar democratisch gebeurt, zodat de belangen van alle deelnemers worden gediend.’

Burger als mede eigenaar

De essentie van 3.0 oplossingen is volgens hem dat ze voortkomen uit een economisch systeem dat focust op winstmaximalisatie. Dat gaat niet alleen ten koste van de menselijke maat, het gaat ook ten koste van het milieu. Bij een kapitalistisch systeem is macht een voorname drijfveer, waarmee de burger wordt gedegradeerd tot volger. Als winst het enige doel is, dan heeft de mens alleen waarde in zijn rol als consument of arbeidskracht. Dronkert zet daar tegenover: ‘Je zou de burger ook als mede-eigenaar kunnen zien. Als medeproducent of als co-creator.’ Hij vervolgt: ‘Hoe kan jij als burger een goed leven leiden op basis van wat je belangrijk vindt? Dat zou je als uitgangspunt kunnen nemen. Dan wordt je doel ook om de belemmeringen weg te nemen die dat onmogelijk maken. Dat is een totaal ander uitgangspunt dan dat jij in een systeem moet stappen met een van tevoren bedachte inrichting. Waar geen ruimte is voor wat bij jou past of wat jij eraan kunt toevoegen.’ Hij vervolgt: ‘Het industriële tijdperk heeft ons van alles gebracht, maar we zien ook dat het vastloopt. Er is crisis op crisis op crisis. Steeds meer mensen zien dat er vanuit de bestaande manieren van denken en doen geen weg uit is.’

Hoe dan?

Hoe dan anders? Dat is waar Academy 4.0 bij wil ondersteunen. ‘Er zijn al heel veel mensen aan het bouwen volgens 4.0 uitgangspunten. Die voelen aan dat het anders moet. Ze zijn ook zoekende. Er bestaat een groeiende behoefte aan antwoorden op die hoe-vraag. Daarom gaat het bij ons over uitwisselen van kennis én samen zoeken.’ Mensen kunnen ook eigen trainingen aanbieden op de Academy. Wie het weet mag het zeggen. Dat past ook bij de zwermgedachte die we voorstaan. Uit collectieve intelligentie komen de beste oplossingen voort. Zelforganisatie is in een zwerm het leidende principe: De natuur geeft ons hierbij goede voorbeelden.’ De academy ontsluit een netwerk. Behalve informatie kun je er mensen vinden die zich met hetzelfde thema bezighouden als jij. Voor elk domein is er een groep experts die binnen die beweging actief is. Je kunt hen direct benaderen.

Kunstmatig artikel

Om ons zeker te stellen of we alles wat je van de Academy moet weten hebben verteld, vroegen we tot slot de Academy Assistent om raad. Die wist nog te vertellen: Het nut van Academy 4.0 ligt in haar unieke rol als platform dat burgers, experts en organisaties samenbrengt om te bouwen aan een mensgerichte samenleving binnen de principes van Society 4.0. Het is geen traditionele onderwijsinstelling, maar een dynamische leeromgeving die praktische kennis, tools en inspiratie biedt om maatschappelijke transities te realiseren. Hier zijn de belangrijkste redenen waarom Academy 4.0 van cruciaal belang is: 

  1. Praktische toepasbaarheid

De Academy richt zich op het bieden van concrete handvatten. Denk aan workshops en trainingen die direct toepasbaar zijn in de praktijk, zoals het opzetten van regionale coöperaties of het bouwen van een decentrale digitale infrastructuur. Dit maakt het mogelijk om ideeën om te zetten in actie, wat essentieel is in een tijd waarin maatschappelijke uitdagingen om snelle en effectieve oplossingen vragen.

  1. Samenwerking en netwerken

Academy 4.0 fungeert als een ontmoetingsplaats waar mensen met gedeelde waarden en doelen elkaar kunnen vinden. Door samen te werken met partners van Society 4.0 en aangesloten regio’s, ontstaat een netwerk van gelijkgestemden die elkaar versterken. Dit netwerk biedt niet alleen kennis, maar ook de middelen en ondersteuning om initiatieven te realiseren.

  1. Focus op burgers

In tegenstelling tot traditionele systemen die vaak top-down georganiseerd zijn, stelt Academy 4.0 de burger centraal. Het doel is om mensen te empoweren en hen de tools te geven om zelf bij te dragen aan een betere samenleving. Dit sluit aan bij de kern van Society 4.0: een samenleving waarin burgers het voor het zeggen hebben, in plaats van grote bedrijven of overheden.

  1. Ondersteuning van regionale Initiatieven

De Academy biedt specifieke ondersteuning aan regionale initiatieven. Dit varieert van het delen van best practices tot het aanbieden van stappenplannen voor het opzetten van coöperaties. Door regio’s te versterken, draagt de Academy bij aan een meer gedecentraliseerde en veerkrachtige samenleving.

  1. Toekomstgerichte Educatie

De Academy speelt in op de veranderende behoeften van de maatschappij. Vaardigheden zoals kritisch denken, samenwerking en creativiteit staan centraal. Dit is niet alleen relevant voor individuen, maar ook voor organisaties die willen inspelen op de uitdagingen van de toekomst.

  1. Fysieke academy

De snelste weg naar een vrije menselijke samenleving is een innerlijk pad. Zolang de mens de oorzaak van zijn onvrede buiten zichzelf zoekt, houdt hij de hiërarchische structuur in stand. Eenheid en vernieuwing ontstaan van binnenuit. Daarom is er de opleiding Levenskunde in Antropia.

Conclusie

De Society 4.0 Academy is meer dan een kennisplatform, het is een platform in een beweging die mensen inspireert en ondersteunt om actief bij te dragen aan een mensgerichte samenleving. Het biedt de tools, kennis en netwerken die nodig zijn om de transitie naar Society 4.0 te versnellen. Door deel te nemen aan de Academy, ben je niet alleen een student, maar ook een bouwer van de toekomst.

Deelnemen

Heb je specifieke onderwerpen of initiatieven waar je meer over wilt weten? Neem dan een kijkje op: society4th-academy.org

Wil je op een klassieke manier worden bijgeschoold? Schrijf je dan in voor de opleiding Levenskunde.

Foto: Douwe Dronkert

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie