B Corps in beeld bij Albert Heijn

Inge Kramp 21 jul 2025 Economie

Vroeger lette Albert Heijn vooral op de kleintjes, maar tegenwoordig heeft de supermarktreus oog voor B Corp gecertificeerde bedrijven.

De supermarktketen bundelt samen met A-merken de krachten in de campagne “Ieder B’tje helpt.” om de bekendheid van B Corp te vergroten en klanten te enthousiasmeren om een keer voor een product van een B Corp gecertificeerd bedrijf te kiezen. Klanten krijgen inzicht in de positieve bijdrage die deze merken leveren aan mens, milieu en maatschappij. Wie bewust wil kiezen, vindt dankzij Albert Heijn makkelijker de weg naar producten van B Corp gecertificeerde bedrijven.

Zelf ook B Corp

Albert Heijn Nederland is sinds eind 2024 zelf B Corp gecertificeerd en is daar trots op. Ook B Lab, de non-profitorganisatie achter de B Corp certificering, juicht de campagne toe. Charlotte Smit, manager Communicatie B Lab: ‘Door de spotlight te richten op deze ondernemingen, leren steeds meer klanten waar de B Corp certificering voor staat, namelijk voor bedrijven die hun commerciële kracht inzetten om te bouwen aan een inclusieve, regeneratieve en eerlijke economie.’ In winkelcentrum Gelderlandplein in Amsterdam was van 17 t/m 20 juli jl. een pop-up store ingericht om de campagne nog tastbaarder te maken, tot tevredenheid van supermarktmanager Karim Triki. Op de foto staat hij samen met Kim van Drie, marketing manager bij B Corp Hands Off, dat duurzame chocolade maakt.

Beter is goed
Sommige critici vragen zich af of zo’n campagne van Albert Heijn wel echt ‘groen’ genoeg is. Micha van Hoorn, organisator van de Impact Fair en radiocolumnist bij Optimist Media, bekijkt het positief: ‘We hebben bedrijven nodig die dingen doen, die laten zien dat het anders kan. Die moeten we niet cancelen. In mijn bubbel vieren we elk “beetje” vooruit. Better is good, zei Obama, dus ieder B’tje helpt!’
Inge Kramp

Inge Kramp

Met een nieuwsgierige en onderzoekende blik treedt Inge Kramp (1981) het leven tegemoet. Ze is...

Meer over Inge Kramp >

Reacties

Geef een reactie