The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Al zeven jaar is hij de drijvende kracht achter het Purpose Day evenement. Maar voor Ralph Zebregs is die dag meer dan een jaarlijkse zakelijke bijeenkomst; het is een verbindende en versnellende interventie voor mensen.
DOOR: MICHIEL DE GOOIJER EN BRIAN DE MELLO
Ralph Zebregs had een glansrijke carrière bij een multinational kunnen nastreven, maar hij koos voor iets anders: zakelijke zingeving als missie. Met die gedachte organiseerde hij in 2016 de eerste editie van Purpose Day in een zaaltje met honderd mensen. Een mooi evenement voor voorlopers van een nieuwe economie. ‘Ja, je zou denken dat Purpose Day een event is, een dag, maar het is eigenlijk een interventie. Het is in mijn optiek super belangrijk dat wij, het Nederlandse bedrijfsleven, of je nu groot, klein of startend bent, gaan inzien dat dingen anders moeten. Dat dit een systeem is dat niet meer uit kan. Purpose Day is eigenlijk een interventie om het gedachtegoed dat we dit systeem moeten verlaten en naar een nieuw, nog onbekend systeem moeten gaan bewegen, om dat proces te versnellen.’
Volgens Ralph is het tijd dat bedrijven gaan begrijpen dat purpose niet iets is dat je ‘erbij doet’, maar dat het onderdeel is van je bedrijfsfilosofie. ‘Ik denk dat de grootste barrière voor bedrijven om meer purpose gedreven te worden nog steeds in het hoofd zit. Dus dat het is: óf purpose, óf profit. Het zijn dan twee verschillende dingen, waarbij purpose het “extra ding” is dat over het algemeen geld kost.’ De grootste misvatting als het gaat over dit onderwerp is volgens hem dat we denken dat we een keuze hebben tussen purpose en profit. ‘De kunst is dat we gaan leren dat het één is.’
Veel bedrijven zien het als een onderhandelingsmechanisme, waarbij kwartaalcijfers het altijd winnen van die langetermijn purpose. ‘Purpose Day is er om de voorbeelden te laten zien van bedrijven of mensen die daar één wereld van hebben gemaakt. En dan leef je in één keer in een hele andere dimensie. En dat geeft een enorme versnelling.’
Hoe kijkt hij als econoom naar de rol van ondernemen? ‘Ondernemen is voor mij pas ondernemen als het good for all is. Een purpose economy is dus een good for all economy. Waarom zouden wij niet daar naartoe willen? Het kan toch niet zo zijn dat wij in een wereld leven waarin we wegkijken van problemen? Of het nou gaat om zwervers of plastic afval. Ik kan het misschien niet oplossen, maar ik kan er minstens naar kijken en meedoen om te helpen oplossen. Dat maakt het leven in mijn optiek waardevol. Ik heb op mijn kantoor een enorme poster hangen en daar staat op: we’re all in this together.’
Wat hem inspireert is de manier waarop de natuur voor alles en iedereen een plek heeft, een functie en een rol. ‘Er is in de natuur geen afval. Dus dat wat de één produceert is weer de voeding voor de ander. En ergens is er een dynamisch evenwicht waarin op de een of andere magische manier telkens dat evenwicht wordt gevoed.’
‘Purpose Day is bedoeld voor mensen die in beweging willen komen.’
Het thema van Purpose Day dit jaar is In the eye of the storm. ‘Ik denk dat ik niet heel raar praat als ik zeg dat we midden in die storm zitten. Er is onrust, oorlog en bedrijven worden geconfronteerd met allerlei beperkingen.’ Volgens Ralph is er visie nodig om uit de storm te komen. ‘Waar gaan we naartoe als we met ons bootje uit deze storm willen navigeren? Rutger Bregman spreekt over het duiden van die maatschappelijke onrust die alle kanten op gaat en die naar een nieuw niveau kan komen.’ Daarom vindt Ralph het belangrijk dat wij ons bewustzijn fiksen. Dat grote bedrijven of rijke mensen zich niet meer achter iets kunnen verschuilen, zodat ze geen rekenschap hoeven af te leggen.
Ralph: ‘Purpose Day is bedoeld voor mensen die in beweging willen komen. Vaak zijn dat eenlingen die solistisch proberen hun bedrijf te veranderen. Die inspiratie zoeken en ook behoefte hebben aan het ontmoeten van gelijkgestemden; samen veranderen is toch een stuk gezelliger. Uiteindelijk hebben we een nieuwe economie te creëren.’
Hij is optimistisch over mensen die bij elkaar komen en hun verbeeldingskracht gebruiken. ‘Als je zo’n groep aan de slag krijgt, dan komen ze tot waanzinnige dingen. Dat maakt mij een optimist. Er moet heel veel veranderen. We moeten een hele economie gaan omkatten. En dat kunnen wij. We kunnen nu bewust creëren in plaats van onbewust laten ontstaan.’ De organisator van Purpose Day is ervan overtuigd dat er al veel mooie dingen gebeuren, vaak nog onder de oppervlakte. En dat het in werkelijkheid nog optimistischer is dan op dit moment wordt geportretteerd in de media.
Tot slot heeft hij drie tips voor mensen die hun impact binnen hun bedrijf willen vergroten.
‘Tip 1: Ga eerst naar binnen; wat is je intrinsieke motivatie? Wat zie je in die buitenwereld waar je een bijdrage aan wilt leveren? Purpose begint vanuit een intrinsieke motivatie, omdat je een grotere wereld hebt dan alleen maar dat bureautje waar je achter zit. Of die fabriek waarin jij werkt.
Waar maak jij je druk over in die wereld? Wat vind je echt?
Tip 2: Als je dit hebt, kun je een verbinding ermee maken. Want dat speelt zich af in die grote wereld. Dat hoeft helemaal niet meteen wereldschokkend te zijn, maar kijk hoe je dat wat jij belangrijk vindt kunt vertalen naar iets kleins wat je kunt doen in je werk.
Tip 3: Maak dat groter. Vergroot je impact.’ •
Purpose Day
Meer informatie en tickets: www.purposeday.nl |
Meer verhalen lezen uit editie 215 van Optimist magazine? Dan kun je hier het tijdschrift kopen. Ook verkrijgbaar bij de betere boekhandel.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties