The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Aanstaande vrijdag is het Black Friday, misschien doet dit bericht u er aan denken om juist dan even los te gaan op bol.com, maar ik hoop dat u de andere kant van deze dag ook kent. Al die felle marketing en hoge kortingen zijn de steunpilaren van de consumptiemaatschappij.
Gelukkig is er een tegengeluid. Sinds de intrede van Black Friday zijn er tal van tegenbewegingen gestart zoals Green Friday en Buy Nothing Day. Maar ook retailers zelf komen in opstand. Zo sloot Dille & Kamille vorig jaar al haar filialen op Black Friday en spoorde de keten haar medewerkers aan om vrijwilligerswerk te doen. In een LinkedInpost van hogeschool NHL Stenden ziet Bianca Harms dat tegengeluid ook, zij noemt het demarketing.
Demarketing is niet iets nieuws, het ontstond in de jaren zeventig. Er wordt niet langer gestreefd naar zoveel mogelijk verkopen voor een grote afzet, maar juist naar het verkopen van kwalitatief goede en duurzaam geproduceerde producten. Harms doet onderzoek naar hoe marketing, communicatie en media ingezet kunnen worden om een gedragsverandering te bewerkstelligen. ‘Demarketing ontmoedigt consumeren en stimuleert consuminderen’, aldus Harms. ‘Kledingmerk G-Star bijvoorbeeld, laat in één van hun reclames een spijkerbroek zien die met de jaren mooier wordt. Hun boodschap: voor een bewuste keuze en duurzame jeans moet je bij ons zijn. Met zulke producten en zulke content proberen zij een positieve en duurzame gedragsverandering teweeg te brengen.’
Volgens Harms komt deze gedragsverandering wel op gang, maar er zullen nog veel meer partijen hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Die verantwoordelijkheid ligt bij bedrijven, beleidsmakers, maar op dagen zoals Black Friday, ook bij de consument. Aan alle consumenten dan ook de oproep: niet gaan neuzen tussen alle aanbiedingen van Amazon of Shein. Koop alleen de dingen die u echt nodig heeft en kies indien mogelijk voor duurzame producten. Dan wensen wij u een fijne en duurzame Black Friday toe.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties