FriDaily: wetenschappers presenteren brandveilige vloeibare brandstof

The Optimist 3 nov 2023 Economie

Chemische ingenieurs in Californië hebben een brandstof ontworpen die alleen ontbrandt bij toepassing van een elektrische stroom. De ‘veilige’ vloeibare brandstof reageert niet op vlammen en veroorzaakt dus geen onbedoelde vlammen tijdens opslag of transport.

De brandstof die we normaal gebruiken, is niet erg veilig. Het verdampt en kan ontbranden, het is moeilijk om dat te stoppen. Het is veel eenvoudiger om de brandbaarheid van onze brandstof te beheersen.

Wanneer brandstof verbrandt, is het niet de vloeistof zelf die brandt. Het zijn de vluchtige brandstofmoleculen die boven de vloeistof zweven en ontbranden bij contact met zuurstof en vlam. Het verwijderen van een zuurstofbron zal de vlam doven, maar dit is moeilijk buiten een motor. Als je een lucifer in een plas benzine op de grond gooit, is het de damp van de benzine die brandt. Als je de damp kunt controleren, kun je bepalen of de brandstof brandt.

De basis van de nieuwe brandstof is een ionische vloeistof, een vorm van vloeibaar zout dat lijkt op natrium chloride. In het laboratorium paste het team de formule van de ionische vloeistof aan door het chloor te vervangen door perchloraat. Vervolgens gebruikten ze een aansteker om te zien of de resulterende vloeistof zou branden. Het eerste deel van hun experiment was geslaagd, de vloeistof brandde niet.

Vervolgens probeerde het team de brandstof te ontbranden door het toepassen van spanning gevolgd door een aansteker vlam. Door de spanning toe te voegen ontstond er een brandbare damp die de reguliere brandstof ook heeft. Een vlam van de aansteker zorgde er vervolgens voor dat die damp kon branden. Zodra het team de stroom uitschakelde verdween de damp en dus ook de vlammen. Hoe meer spanning de onderzoekers toevoegden aan de brandstof hoe meer brandstofmoleculen er vrijkwamen waardoor de vlammen groter werden.

Een interessante eigenschap van de ionische vloeistof is dat deze gemengd kan worden met conventionele brandstof en nog steeds hetzelfde gedrag vertoont als wanneer deze op zichzelf wordt gebruikt. Het is echter nog niet zeker hoeveel ionische brandstof men toe moet voegen om dat te bereiken.

Theoretisch gezien zou de ionische vloeibare brandstof in elk type voertuig kunnen worden gebruikt. Er zijn echter nog vragen die onbeantwoord zijn voordat met het commercieel kan gebruiken. De brandstof is nog niet getest in verschillende soorten motoren, en de efficiëntie moeten men nog bepalen.

Hoe concurrerend de brandstof is weet het team dus nog niet. Het is natuurlijk wel duurder dan de gangbare brandstof. De vraag is hoeveel waarde men aan de veiligheid – die de nieuwe brandstof met zich meebrengt – toebedeelt.

 

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie