Voor de meeste bedrijven is het maken van grote maatschappelijke impact een behoorlijke uitdaging. Maar in samenwerking met andere bedrijven wordt het ineens een haalbaar plaatje. DOOR: DE REDACTIE Een organisatie die de samenwerking tussen bedrijven stimuleert om meer impact te creëren is de Nederlandse Uitdaging. Het is een landelijke organisatie die vraag en aanbod samenbrengt tussen het bedrijfsleven en stichtingen en verenigingen. Door de optelsom van de initiatieven van alle ‘lokale uitdagingen’ kunnen zij grote maatschappelijke impact maken. De Laatste Pluk Een voorbeeld van zo’n initiatief is ‘De Laatste Pluk’. In boomgaarden hangen tegen het einde van het seizoen nog veel appels en ander fruit die niet meer geplukt worden. Vaak wordt ervoor gekozen om deze op het land te laten liggen. Dit omdat het te weinig oplevert ten opzichte van de kosten om ze te plukken, vervoeren en verpakken. Zonde, want het fruit is nog goed eetbaar. In samenwerking met de voedselbank organiseerde de Nederlandse Uitdaging vorig jaar voor het eerst De Laatste Pluk. Inge Voorhout, manager van de Nederlandse Uitdaging vertelt: ‘Met De Laatste Pluk gaan we samen voedselverspilling tegen. Vorig jaar hebben we vijftigduizend appels kunnen toevoegen aan de voedselpakketten van Lelystad, Dronten en omliggende gemeenten.
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties