The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Mensen die de wereld mooier maken verdienen onze aandacht. We zetten hier zes optimisten in het zonnetje.
Wist je dat in elke schoolklas twee tot drie kinderen zitten die in armoede opgroeien? Rochelle Heerema haalt dit onderwerp uit de taboesfeer met Positive Minds. Met deze stichting ontwikkelde ze een speciale leskist over het begrip armoede. In de kist zitten een dertigtal boeken, acht klassikale lessen en instructies voor onderwijzers. In een online artikel van The Optimist vertelt Heerema: ‘Door de leskist te gebruiken leren leerlingen begrippen kennen als gelijkwaardigheid, gelijke rechten en wat de tegenpolen daarvan zijn; ze gaan meer rekening houden met de ander, komen voor elkaar op en creëren een groter rechtvaardigheidsbesef.’
Hoewel armoede door de leskist niet verdwijnt, hoopt Positive Minds indirect aan de oplossing bij te dragen. ‘Onze stichting gaat het armoedeprobleem niet oplossen. Wel gaat het ons erom het onderwerp op een toegankelijke en laagdrempelige manier bespreekbaar te maken met kinderen. Hierdoor ontstaat op jonge leeftijd beter begrip voor mensen en kinderen die het niet breed hebben. Ook leidt een gesprek tot meer bewustzijn over de invloed die opgroeien in armoede heeft. Onze verwachting is dat dit uiteindelijk eraan bijdraagt om de vicieuze cirkel van armoede te doorbreken.’
De leskist is ontwikkeld voor basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 en voor leerlingen in de brugklas van het voortgezet onderwijs. De kisten worden ingekocht door gemeenten en via bibliotheken uitgeleend aan scholen. Heerema roept op: ‘Inmiddels zijn er zo’n veertig leskisten verspreid over het land. We willen zoveel mogelijk kinderen bereiken, dus ik roep alle gemeenten op om contact met ons op te nemen.’
Meer informatie: www.positive-minds.nl
Wormen houden als huisdier? Als het aan de Oostenrijkse David Witzeneder ligt verdienen de krioelende beestjes een functionele plek in ons interieur. Hij bedacht namelijk het Wormenkrukje, een composteerder op wieltjes met zitvlak voor in de woonkamer of keuken. In 2015 bracht hij zijn wereldverbeterende idee in Oostenrijk op de markt, met als visie minder organisch afval bij het restafval te moeten wegwerpen. En aangezien het huishoudelijke restafval in Nederland tot wel 30 procent uit gft-afval bestaat, is ook ons land klaar voor een recycle-upgrade.
Zoals de naam doet vermoeden wonen er wormen in het Wormenkrukje. Door het te vullen met organisch afval, wordt dit door de wormen geruisloos en geurloos in wormenhumus omgezet. In zes maanden tijd kunnen ze zo’n 50 kilo gft-afval verorberen en omzetten in 5 kilo compost. Die compost kun je weer gebruiken als voeding voor (kamer)planten in de tuin of op het balkon.
Witzeneder vertelt: ‘Voor de meeste mensen is het een bijzondere ervaring om voor het eerst met hun blote handen de zelfgemaakte aarde uit de wormenbak te scheppen, die nog maar kortgeleden verse koffiedik of een bruine bananenschil was. Maar op dat moment gebeurt er veel. Ten laatste wanneer je je eigen planten ermee bemest en de oogst beter uitvalt dan het jaar ervoor, valt het kwartje, is de kringloop gesloten en profiteert iedereen. Het maakt ons bovendien ook bewuster over wat we op aarde willen achterlaten. Composteren is waardevolle “oude kennis” en gemeengoed in de natuur. Het enige nieuwe is dat het nu ook midden in de keuken functioneert – goed vermomd als krukje. Het is niet alleen leuk, maar het bindt ook CO2 in de bodem en werkt zo actief aan de klimaatbescherming mee.’
Meer informatie: www.wormenkrukje.nl
Hoe zou het zijn als we allemaal weer leren leven vanuit vertrouwen? Volgens Rijk Smitskamp en Allard Droste kan iedereen deze optimistische basishouding leren toepassen. ‘Wij geloven van binnenuit ten diepste in de kracht van vertrouwen. Het levert veel op, zowel in werk als privé. Het maakt je effectiever, gezonder, zelfverzekerder en een mooier mens. Vertrouwen geeft kracht en energie. Niet voor niets kennen wij uitspraken als “wie goed doet, goed ontmoet” of “je krijgt wat je uitstraalt”.’
Om het magische gevoel en de aanstekelijkheid van vertrouwen wijd te verspreiden, startten de heren op 2 februari 2022 de vertrouwens.academy®. Ze motiveren: ‘Vertrouwen is de basishouding die de mens kent vanaf haar geboorte. Helaas wordt dit vaak door opvoeding, scholing, werkomgeving of de maatschappij al vrij snel vervangen door wantrouwen.’ Wantrouwen staat voor Smitskamp en Droste synoniem aan angst, minder bezieling, negativiteit of onderpresteren. Met alle gevolgen van dien.
‘Met de academy gaan we weer leren hoe we kunnen vertrouwen op onze eigen intuïtie, putten uit eigen sterktes en werken aan betere samenwerkingen en diepgaande relaties. Dit doen we met workshops, spreekbeurten en coaching. Ook wordt vier keer per jaar ‘Jouw week van 100% vertrouwen’ georganiseerd. In deze week worden deelnemers midden in de natuur ondergedompeld in vertrouwen. Om van daaruit weer in alle kracht een mooier en authentieker mens te zijn en betekenisvoller in de maatschappij te staan. Dat is wat iedereen met 100 procent vertrouwen weer in zichzelf kan losmaken.’
Meer informatie: www.vertrouwens.academy
‘Vertrouwen maakt je effectiever, gezonder, zelfverzekerder en een mooier mens.’
Verbaasd over het feit dat de winkelschappen vol staan met verzorgingsproducten in plastic potjes en flesjes, besloten de broers
Marcel en Marco Koers dat dit moet veranderen. Vastberaden om het cosmeticaschap eens flink op te schudden, startten zij in juni 2019 met HappySoaps, een duurzaam verzorgingsmerk waarmee ze de strijd tegen plastic aangaan.
De Koersjes lichten toe: ‘Voor onze producten gebruiken we geen grammetje plastic in de productie, opslag en verzending. De producten zijn lief voor dieren en de planeet; geen palmolie, vegan en geen rotzooi. Met HappySoaps willen we écht impact maken, het is ook niet meer nodig dat de schappen vol plastic staan. Om deze conservatieve verzorgingsmarkt op te schudden willen wij dat HappySoaps toegankelijk is voor iedereen. Zowel in verkrijgbaarheid als prijs.’
Inmiddels zijn er uiteenlopende producten van HappySoaps op de markt. Van shampoo en conditioner bars tot lipbalsem en middelen tegen zonnebrand en insectenbeten. Alle producten zijn verpakt in een recyclebare kartonnen verpakking en worden door het kleine HappySoaps-team met de hand gemaakt in de eigen zeeperij. ‘We hebben bewust gekozen om onze zeeperij in Nederland te vestigen, omdat we het belangrijk vinden om onze CO2-voetdruk zo klein mogelijk te houden door onnodige reiskilometers te vermijden. Door alles in Nederland te produceren weten we ook precies welke ingrediënten in onze producten zitten.’
Meer informatie: www.thehappysoaps.nl •
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties