Duurzame marketingstrategieën voor ondernemers

The Optimist 3 nov 2020 Samenleving

Niet alleen onder consumenten maar ook bij ondernemers groeit de behoefte een steentje bij te dragen aan verduurzaming. Dit is niet alleen goed voor het milieu, ook slim voor het voortbestaan van je bedrijf. De vraag naar duurzame en biologische producten wordt steeds groter. Tegelijkertijd zijn consumenten, vooral in deze tijd, selectiever en kritischer over de bedrijven waar ze producten en diensten afnemen.

“In the next decade, the most successful companies will be those that integrate sustainability into their core businesses”
– Jim Owens, CEO Caterpillar –

Een duurzame marketingstrategie, juíst nu

Als ondernemer ben je door de coronacrisis waarschijnlijk vooral bezig met overleven óf omgaan met extra drukte. Om als ondernemer overeind te blijven en kunnen groeien in de coronatijd, is het slim je crisisbeleid om te zetten naar een duurzame (online) marketingstrategie. Maar liefst 80 procent van de Nederlandse bedrijven ziet in de coronacrisis kansen voor duurzaam ondernemen. Dit blijkt uit onderzoek van het MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen).

Aandachtspunten voor duurzame marketingstrategieën

Tijden veranderen razensnel en ook in de marketing is verandering de enige constante. Een groenere wereld vraagt om een passende marketingstrategie. Dit is het moment om als ondernemer je marketingstrategieën nog eens goed onder de loep te nemen.

1. People, Planet en Profit
Vroeger werd marketing vooral gebaseerd op de P’s, als in Product, Prijs, Plaats en Promotie. Er werd al snel ontdekt dat het kopen van een product of dienst afhankelijk is van de mensen waarmee je zaken doet, dus werd ‘Personeel’ toegevoegd. Inmiddels is aandacht voor milieu een must, onder andere door de opgelegde maatregelen vanuit de overheid. Een duurzame marketingstrategie richt zich vooral op de P’s: People, Planet en Profit. Je komt daarmee tegemoet aan de behoeftes van jouw doelgroep (People), zónder dat dit ten koste gaat van maatschappij of milieu.

2. Lokaal en online
Naast duurzaamheid zien we in deze ‘anderhalvemeter-economie’ een marketing verschuiving naar lokaal en online. Niet alleen in de duurzame branche zal het online winkelen blijven groeien. Net als het zoeken en vergelijken van diensten en producten via internet, waarbij steeds vaker dichter in de buurt wordt gezocht. Een zoekmachine optimalisatie bureau kan ervoor zorgen dat je gevonden wordt door potentiële klanten die op zoek zijn naar diensten of producten die je bedrijf aanbiedt.

3. Subsidies voor genomen milieumaatregelen
Een onderdeel van duurzaamheid is de ‘energietransitie’, waarbij ook een beroep wordt gedaan op ondernemers door wet en regelgeving vanuit de overheid. Sommige ondernemers hebben nog het idee dit alleen maar extra tijd en geld kost. Behalve dat duurzaamheid als onderdeel van je marketingstrategie bij een goed ondernemerschap hoort, kun je ook gebruik maken van steunmaatregelen. Op de website van het RVO vind je verschillende subsidies waar je als ondernemer voor in aanmerking kan komen bij het verduurzamen van je bedrijf.

Online vindbaarheid (SEO): schoenmaker blijf bij je leest

Wanneer duurzaamheid een essentieel onderdeel in je marketingstrategie is, dan wil je natuurlijk dat dit door je doelgroep opgemerkt wordt. Als we het hebben over zoeken en vinden via het internet, dan praten we over Google. Bijna alle zoekers op internet (95 procent) maakt gebruik van deze zoekmachine. Steeds vaker worden aan zoekopdrachten in Google woorden toegevoegd als; duurzaam, biologisch, natuurlijk en fair-trade.

Je kunt met je marketingstrategie slim inspelen door bijvoorbeeld budget vrij te maken voor Google Advertenties. Waar je hierbij betaalt per klik kun je nog beter optimaal gebruik maken van ‘organische vindbaarheid’. Dus eigenlijk ‘gratis’ verkeer naar je website. Dit bereik je door zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO (Search Engine Optimisation).

De optimalisatie van vindbaarheid zou een integraal onderdeel van je marketingstrategie moeten zijn en is écht een vak apart. Als je hier al iemand voor in dienst hebt, ontbreekt het vaak aan tijd en kennis om een verschil te maken op SEO-gebied. Daarom maken veel bedrijven gebruik van professioneel SEO advies. Zo weet je zeker dat een duurzame marketingstrategie dáár gevonden wordt waar het wat oplevert.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie