The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verkopen supermarkten meer duurzaam kippenvlees dan ooit. De ‘plofkip’ is bijna volledig uit het assortiment verdwenen. Dit komt met name door zelfstandige alternatieven en onafhankelijke initiatieven zoals het ‘Beter Leven Keurmerk’.
Volgens het onderzoek van de ACM ligt er nu veel meer kippenvlees in de schappen waarvan de kip een beter leven heeft gehad. Kippenvlees met een onafhankelijk keurmerk is in de periode 2014-2018 bijna verdubbeld. De studie laat zien dat bedrijven goed in staat zijn zelf een duurzaam alternatief te ontwikkelen. Ook toont het aan dat concurrentiebeperking tussen bedrijven niet altijd noodzakelijk is voor een meer duurzame productie. Juist onderlinge concurrentie kan als aansporing dienen diensten en producten te verduurzamen.
Het kippenwelzijn van de kip die wordt verkocht in Nederlandse supermarkten is nu beter dan het niveau van de ‘Kip van Morgen’, een initiatief uit 2015 van producenten en winkels uit 2015. Dit strandde indertijd vanwege te weinig consumentenvoordeel en een beperking van de onderlinge concurrentie. De supermarkten hebben dus laten zien zelfstandig over te kunnen schakelen naar duurzame alternatieven voor de ‘plofkip’, met positief resultaat.
Bron: ACMSchrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties