Coronacrisis doet Nederlandse speciaalzaken goed

The Optimist 10 aug 2020 Economie

Bakkers, groenteboeren en slagers hebben hun omzet de afgelopen maanden fors zien stijgen. Zij zagen de verkopen toenemen met 30 tot 40 procent. Dat staat gelijk aan zo’n 55 miljoen euro extra volgens marktonderzoek van Growth from Knowledge (GfK). Het bureau onderzocht de verkoopcijfers van de ‘coronamaanden’ april, mei en juni 2020. Ze keken daarbij naar het koopgedrag van een panel van tienduizend huishoudens.

Zo’n stijging in de omzet heeft GfK-onderzoeker Joop Holla in dertig jaar nog niet meegemaakt. Hij zegt dat de ‘kleine zelfstandige’ op de hoek weer wat marktaandeel terugpakt van grote supermarkten. ‘Eten kopen gaat steeds meer om gemak, dan is de supermarkt een uitkomst. Nu men in de coronacrisis meer tijd thuis doorbracht én niet buiten de deur kon eten, wil je jezelf thuis verwennen’, vertelt Holla aan de NOS.

Lokale ondernemers

Daarnaast speelt ook supermarktangst een rol volgens Inga Blokker, directeur van The Food Research Company. ‘Je moet misschien wel even in de rij staan bij de bakker, maar er staan tenminste geen honderden mensen binnen.’ Ook wilde men graag de lokale ondernemers steunen in de coronatijd.

De vraag is of de trend doorzet. ‘Het zou mooi zijn als de slager en de groenteboer in de afgelopen maanden aan de consument hebben kunnen laten zien waarom zij belangrijk zijn.’ Blokker ziet in de toekomst de oplossing in speciaalzaken die inspelen op het gemak dat supermarkten bieden, met de kwaliteit en ervaring van de speciaalzaak.

Bron: NOS
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie