Een toekomst zonder banken

The Optimist 27 aug 2018 Economie

Eind juni werd de mobiel bankierenapp van SoFi gelanceerd. Op het eerste gezicht is er niets bijzonders aan. De app is vergelijkbaar met die van bekende Nederlandse banken zoals ING en Rabobank. Je krijgt er ook een pinpas bij, zodat je ermee kunt betalen. Ook kunnen anderen op jouw rekening storten. Pas als je naar de details van de app kijkt, zie je waar SoFi anders in is.

SoFi wil in de toekomst een soort centraal financiënpunt worden. Het bedrijf verdient zijn geld daarbij niet op de traditionele manier, maar op basis van verkoopdata die gerealiseerd wordt door het gebruik van SoFi. Vervolgens doet het bedrijf aan de hand van de transacties ´aanbevelingen´ aan de ruim 500.000 gebruikers.

Basisbehoeften

Volgens Anthony Noto, CEO van SoFi, is dit naar eigen zeggen de eerste keer dat een dergelijk concept wordt gelanceerd. In de app wordt allereerst gefocust op de basisbehoeften zoals elke bankier-app, denk aan saldo checken, geld overmaken en ontvangen en een overzicht van de wekelijkse uitgaven. ‘Maar daarnaast zijn de meest aantrekkelijke eigenschappen van SoFi het financiële advies en de productaanbevelingen’, zegt Noto.

‘We gebruiken kunstmatige intelligentie en data-analyse om informatie te verschaffen over anderen met dezelfde leeftijd en uit dezelfde inkomensgroep. We vertellen jou wat de gelijkgestemden doen, waar zij hun geld aan uitgeven en waarop ze besparen. Die gemiddelden gebruiken we, zodat mensen iets te vergelijken hebben en zodat wij producten en diensten kunnen aanbevelen’, vertelt Noto. Hij is daarbij zo overtuigd van de dienst dat de aanbevelingen tot het belangrijkste onderdeel van SoFi zijn verworden.

Financieel advies

Sinds de eerste aankondiging van het product hebben enkele tienduizenden mensen zich aangemeld voor de wachtlijst. Inmiddels hebben de eerste mensen toegang gekregen, later dit jaar volgt de rest. SoFi heeft geen vestigingen, zoals traditionele banken hebben. Ook kunnen mensen geen afspraak maken voor een adviesgesprek. Veel jongeren vinden dat ook niet nodig. Zij bezoeken nagenoeg nooit een bank.

Toch is het lastig om mensen te overtuigen de traditionele bank te verlaten om over te gaan op de app. De meeste gebruikers kiezen ervoor om zowel SoFi als de gewone bank te gebruiken. Ook andere bedrijven hebben belangstelling in de technologie van SoFi. Inzicht in iemands bankgegevens hebben, geeft namelijk belangrijke marketingdata prijs. Amazon overweegt daarom ook om in samenwerking met een gewone bank een rekeningservice aan te bieden. PayPall heeft al een dergelijke dienst, maar verkoopt of gebruikt die gegevens niet voor verkoopdoeleinden.

De grootste uitdaging voor SoFi is om een balans te vinden in de hoeveelheid dienstverlening en aanbevelingen. Als ze alleen je mailbox spammen met allerlei aanbiedingen en producten, verliezen ze snel het vertrouwen van de klant. Zeker als die aanbevelingen helemaal niet zo persoonlijk zijn, maar meer verkapte advertenties. Relevantie en persoonsgerichtheid zijn en blijven essentieel.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie