The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Nederland hoopt in 2030 helemaal over te zijn op elektrische auto’s. Om dat te kunnen realiseren is het belangrijk om de aankoop van deze alternatieve auto’s flink te doen groeien. Hoewel de fiets en het openbaar vervoer nog steeds de beste optie zijn voor het milieu, blijft de rol van auto’s groot. Het is daarom goed nieuws dat de fabrikanten van elektrische auto’s in april van dit jaar een toename van 170 procent in hun verkoopcijfers zagen ten opzichte van het jaar daarvoor.
Hoewel de cijfers hoopvol zijn, gaat het toch nog steeds om slechts 973 auto’s in totaal. Dat is een aandeel van 3,2 procent van de totale nationale autoverkoop. Toch snoept het langzaam wat van de klassieke benzine- en dieselauto’s weg. Die fabrikanten kunnen beslist geen groei van meer dan honderd procent melden. Als we deze lijn blijven volhouden, kan de auto-industrie op korte termijn compleet worden getransformeerd. Het zou niet de eerste industrie zijn die dat overkomt. Denk maar aan mobiele telefonie, het internet of zelfs de auto-industrie van Noorwegen.
Ongeveer een kwart van de verkochte elektrische auto’s was de nieuwe Nissan Leaf. Omdat die nieuw op de markt kwam, is het mogelijk dat de cijfers een piek maakten die niet geheel representatief is voor de groei. Ook houden deze cijfers geen rekening met mensen die hun nieuwe auto importeren. Toch is in de wereld te voelen dat de bevolking steeds bewuster wordt van de voordelen van elektrisch rijden. De kranten staan er vol mee en ook op verjaardagen is een nieuwe elektrische auto toch net iets interessanter om te laten zien dan een nieuwe diesel-bak. We lijken langzaam het omslagpunt te bereiken. De groei wordt langzaam zo groot dat hij onmiskenbaar transformerend werkt.
Want zodra de consument gaat twijfelen aan de potentiële doorverkoopwaarde van zijn nieuwe benzine- of dieselauto, er minder fossiele brandstof-tankstations en meer oplaadpunten te vinden zijn en steden de vervuilende auto’s uit hun binnenstad weren, wordt het langzaam onhandig en misschien zelfs sociaal (of juridisch?) onacceptabel om een dieselauto te rijden. Zodra iedereen thuis een oplaadpunt heeft en kantoren altijd langs de snelweg staan, zal de groei alleen maar verder toenemen. Zelfs in de olie-lievende VS zegt twintig procent van de bevolking dat hun volgende auto elektrisch zal zijn. Dan kan Europa toch niet achterblijven?
Op zoek naar banden voor uw nieuwe auto? Kijk dan eens bij Bandenjager.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
L.S.
Mooi verhaal
Echter
als verleden jaar 1000 electrisch aangedreven auto’s zijn verkocht en dit jaar 973 dan is de verkoop inderdaad gestegen met 170%; totaal 3,2% schrijft u zelf!
als dit allemaal auto’s zijn in de hogere of hoogste prijsklassen en die auto’s “bedrijfs- en/of ondernemings-” of andere “dienstauto’s” zijn, dus niet of nauwelijks op privé kosten rijden,
Afgezien van de nog beperkte rij-afstand per “lading” de beperkte oplaadpunten en de lange oplaadduur, blijft de aanschafprijs wel heel erg hoog!
En wat te zeggen over de enorme hoeveelheid tweede hands die door de gemiddelde burger gebruikt wordt? Die hoeveelheid doet de lengte van de de tijd wel lang oprekken tot minstens 12 à 15 jaar of zelfs meer.
Aanschafkosten zijn en blijven voorlopig nog hoog. Voor de massa van auto bezitters, de gewone burger nog bijna onbetaalbaar.
De “bulk” blijft door dit alles beperkt.
.
Dit praktisch probleem zien de wet- en regelmakers en -gevers ook ook over het hoofd bij de omschakeling van gas op electrische energie in het huishouden. De AANSCHAF vergt veel meer van de “portemonnee” van de gewone burger dan practisch haalbaar is op korte en middellange termijn.
Of moeten we met ons allen – en vooral de middel- en lagere inkomensgroepen – ons “verplicht is zodanige schulden storten dat dit ondraaglijk wordt en nog meer van een omslag in de gewoonten en mogelijkheden met de inkomensbesteding van die betreffende groepen gaat vergen?
Resultaat: Armoe Alom!
Belastingen verhogingen doen daar nog een schepje boven op, met grotere inflatie!
Nooit wordt gedacht aan overheidsbezuinigingen door minder aan wegschenkende uitgaven te doen; of door belastingverlagingen voor lagere en middeninkomens en verhogingen voor ALLE inkomensbestanddelen die de “premierministers-inkomensgrens” overschrijden!
.
Prijzenfixatie en inflatiebeperkingen zouden hier – voor de langere èn de korte termijn heel sterk positief kunnen werken.
.
Beste meneer/mevrouw,
Vorig jaar april zijn er (volgens onze bron) 573 elektrische auto’s verkocht, dit jaar 973. Dat maakt een stijging van 170%. Dit jaar zijn er in april 30.400 autp’s in totaal verkocht, waarvan 973 dan een aandeelpercentage van 3,2 vormt. Er werd niet bijgehouden voor welk doel deze auto’s aangekocht zijn, maar door de langere oplaadtijd en kortere ‘range’ van auto’s zal dit voornamelijk zijn voor ritjes binnen Nederland.
Natuurlijk ligt er voor de overheid een taak om – op een betaalbare manier – het elektrisch rijden te bevorderen. Dit zijn voorzichtig positieve cijfers, maar we hebben inderdaad nog een lange weg te gaan.
Mvg,
– The Optimist