4 hardnekkige misverstanden over elektrische en hybride auto’s

The Optimist 6 okt 2011 Natuur & Milieu
1. De batterij van een elektrische auto gaat niet lang mee Eén van de grootste angsten bij potentiële kopers van elektrische auto\'s betreft de levensduur van het aanzienlijke batterij-pakket. Moet ik straks duizenden euro\'s betalen als de duurste component van de auto het begeeft? Naast die kosten vrezen bewuste consumenten ook milieuschade wanneer de batterij op de afvalbelt eindigt. Maar beide aannames zijn niet waarschijnlijk. In verschillende Amerikaanse staten komen auto\'s alleen met langjarige garanties in aanmerking voor de financieel aantrekkelijke lage emissiestatus. Fabrikanten houden hier rekening mee. De batterij in het Nissan Leaf-pakket heeft bijvoorbeeld een garantie voor 8 jaar of 161.000 kilometer, afhankelijk welke van de twee het eerst relevant is. De kans dat een batterij op de afvalbelt komt, is eveneens gering, want bijna alle autofabrikanten hebben hun handtekening gezet onder recyclingprogramma\'s. Verwacht wordt bovendien dat batterijen van elektrische auto\'s een tweede leven krijgen als backup voor hernieuwbare energie. Denk aan het opslaan van energie die \'s nachts wordt opgewekt met een windmolen, zodat je deze overdag kunt gebruiken. 2. Met plug-in hybride\'s kom je niet ver Plug-in hybride\'s waarvan de elektrische batterij een bereik hebben van 24 tot 64 kilometer, worden nogal eens onterecht ingedeeld in

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in

Reacties

Geef een reactie