We zijn steeds eerlijker

The Optimist 3 nov 2018 Economie

We staan steeds vaker stil bij de invloed die we kunnen uitoefenen met ons geld. Zo blijkt dat we steeds bewuster kiezen om een eerlijk product te kopen. De wereldwijde omzet van Fairtrade producten steeg in 2017 met 8 procent tot een bedrag van bijna 8,5 miljard euro. Dit levert boeren- en arbeidersorganisaties een premie van 178 miljoen euro op. Dit blijkt uit het jaarverslag van Fairtrade International.

Er is veel behoefte aan een eerlijk product. Zonder Fairtrade zouden vele boeren niet eerlijk betaald krijgen. De organisatie werkte in 2017 samen met meer dan 1,6 miljoen boeren en arbeiders in 75 verschillende landen. Producenten die Fairtrade gecertificeerd zijn, kunnen met de premie van 178 miljoen euro een investering doen in een project naar keuze. ‘Wij geloven dat alle boeren en arbeiders het verdienen om een fatsoenlijk inkomen te krijgen voor hetgeen ze produceren’, zegt Darío Soto Abril, Global CEO van Fairtrade International. ‘De afgelopen twee jaar heeft de aanzienlijke daling van de koffie- en cacaoprijzen op de wereldmarkt duidelijk gemaakt dat een holistische benadering noodzakelijk is. Een eerlijke prijs is een eerste vereiste om tot leefbare inkomens voor kleine boeren te komen. Daarnaast is het belangrijk om ook andere elementen te adresseren zoals diversificatie zodat een boer niet afhankelijk is van één product voor zijn inkomen.’

Lang niet genoeg

Helaas hebben Fairtrade gecertificeerde boeren lang niet genoeg aan alleen Fairtrade. De producten die zij tegen via het Fairtrade-keurmerk tegen een eerlijke prijs kunnen verkopen, is vaak maar een derde van hun totale productie. Als zij meer producten kunnen verkopen via Fairtrade kunnen de boeren hun leef- en arbeidsomstandigheden verbeteren. Om meer vraag te genereren naar Fairtrade producten organiseert Stichting Max Havelaar, eigenaar van het Fairtrade-keurmerk in Nederland, van 27 oktober t/m 4 november de Fairtrade Week. De eerlijke producten staan dan extra in de belangstelling. Bovendien wordt er aandacht gevraagd voor het belang van eerlijke handel. Ook zijn er Fairtrade-producten in de aanbieding. De Fairtrade-voorwaarden garanderen dat afprijzing in de winkels niet ten koste gaat van de prijs die aan de boeren wordt betaald.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie