Omgaan met negatieve feedback
Uitgelicht Zingeving

Omgaan met negatieve feedback

The Optimist 13 mrt 2019

Iedereen krijgt weleens te maken met negatieve feedback. Dit kan een vervelend gevoel geven. Het is natuurlijk nooit leuk om te horen dat er iets scheelt aan bijvoorbeeld je werk. Het vervelende gevoel komt voort uit de zogenoemde ‘vecht-of-vluchtreactie’. Dit gaat gepaard met het fysiologische ongemak van een verhoogd hartritme en gespannen spieren. Bij feedback is het verleidelijk om onszelf hartstochtelijk te verdedigen of het kennisniveau van degene die feedback geeft in twijfel te trekken. We kunnen er ook voor kiezen om hier heel anders mee om te gaan.

Allereerst is het goed om te bedenken hoe het leven zou zijn zonder negatieve feedback. Op wat voor manieren zou je dan te weten moeten komen of je werk wel goed genoeg is? Of dat je werk wel goed is, maar dat je bepaalde eigenschappen van jezelf nog kunt verbeteren? Als we dat niet weten is het moeilijk om vooruitgang te boeken in je werk.

Pauzeer voor een reactie

Tijdens de ‘vecht-of-vluchtreactie’ is het goed om even een adempauze te nemen eer je reactie geeft op de feedback. Door de tijd te nemen, kun je goed de feedback in je opnemen en evalueren. Bovendien laat je aan de ander zien dat je diegene serieus neemt. Laat de adempauze ook merken aan de ander. Geef aan dat je even tijd nodig hebt om een goed geïnformeerd argument terug te kunnen geven of dat je je zult verdiepen in het standpunt van de ander.

Durf kritiek op te zoeken

Een stap verder dan het aanvaarden van kritiek is het daadwerkelijk op te zoeken. Door het op te zoeken krijg je ervaring met je eigen reactie erop en kan je die beter sturen naar een productieve richting. In sommige bedrijven is het misschien mogelijk om iedereen feedback te vragen. Mocht dat niet het geval zijn, vraag dan om één-op-één gesprekken met je leidinggevende.

Omarm het ongemak

Als je klaar bent om de feedback op te zoeken, zijn er nog een aantal dingen van belang. Kim Scott, voormalig directrice van Google, verwoordt het in een interview met FastCompany als volgt: ‘Omarm het ongemak dat je ervaart, luister met de intentie het te begrijpen en reageer positief op het feit dat je feedback krijgt van de ander.’ Het omarmen van de feedback zorgt dat je met een frisse blik blijft kijken naar je eigen werk. Zie de kritiek van een ander als een mogelijkheid om jezelf te ontplooien.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

1 reactie

  1. Er zijn ook ‘regels’ voor het géven van feedback. En het is goed om te beseffen dat het ook ‘maar een mening van een ander is’. Je leidinggevende heeft al meer recht van spreken, mits hij/zij competent en geen bullebak is. Geweldloze communicatie (NVC, ontwikkeld door Marshall Rosenberg) heeft mij praktische handvatten gegeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *