CO2-voetafdruk
Uitgelicht Economie

De reisbranche gaat haar CO2-uitstoot compenseren

The Optimist 19 jan 2018

Even een vliegtuigje pakken naar een zonnige bestemming is voor veel mensen not done. Zo’n vliegreis belast het milieu namelijk maar liefst zeven tot elf keer zoveel als dezelfde reis per trein. Reisbrancheorganisaties erkennen dit probleem en nemen serieuze stappen om de CO2-uitstoot te compenseren.

Reisbrancheorganisatie ANVR en aangesloten reisondernemingen willen CO2-compensatie standaard opnemen in hun pakketreis. Door de kosten hiervan voor eigen rekening te nemen houden ze rekening met de portemonnee van de reiziger.

CO2-voetafdruk van een reis

Met behulp van een online calculator bepalen de organisaties de CO2-voetafdruk van de gehele reis, dus niet alleen van een vlucht met het vliegtuig. Zo berekent de calculator de impact van het transport, accommodaties, excursies en activiteiten. ‘Wij verwachten dat andere reisorganisaties snel zullen volgen om de CO2-uitstoot van de reis te berekenen en vervolgens op te nemen in de reis. Niet alleen nationaal, maar ook internationaal, want daar is deze tool heel geschikt voor’, meldt Frank Oostdam, directeur van ANVR. ‘En samen met de reisondernemingen willen wij ook de consument blijven informeren over bewuste keuzes.’

Op vakantie met het vliegtuig

Hoewel maar twintig procent van alle vakantiereizen met het vliegtuig worden gemaakt, levert dit een enorme bijdrage aan de totale CO2-uitstoot. Met 55 procent is vliegen verantwoordelijk voor het grootste deel van de totale CO2-voetafdruk. Volgens ANVR wordt in de luchtvaartindustrie gewerkt aan verschillende ontwikkelingen om de luchtvaart slimmer en duurzamer te maken. Echter kan de reisorganisatie geen invloed uitoefenen op de snelheid van deze ontwikkelingen en daarom komt deze met een eigen compensatie.

Waarom wél gewoon op reis gaan

Het duurzaamste is om niet op reis te gaan. Volgens de ANVR is dit geen optie omdat de economische belangen van reizen wereldwijd groot zijn. Zo zorgt toerisme en reizen voor sociaaleconomische vooruitgang op bestemmingen en brengt toerisme positieve effecten als werkgelegenheid, exportopbrengsten, infrastructuur en natuurbehoud met zich mee. Uit gegevens van World Tourism Organisation blijkt dat één op de tien banen wereldwijd is gerelateerd aan toerisme.

Ook in de Daily van vandaag:
Dit is de reden om vandaag nog te starten met mediteren
5 manieren om duurzamer te koken én te eten

Bron: Duurzaam bedrijfsleven
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

2 reacties

  1. Wij (vakantie)fietsen al jaren in Nederland en Europa. Soms gebruiken we de trein om een vertrekbestemming te bereiken of naar huis terug te keren. Regelmatig vertrekken we echter thuis al op de fiets en komen we ook op de fiets weer thuis aan. Meestal houden we onze vakantie in het voorseizoen, heerlijk rustig, soms te rustig. Er kunnen dus nog wel wat mensen op de fiets stappen en ….. er is een lage(re) CO2-uitstoot.

    Overigens waarom is vliegen vaak zo extreem goedkoop? Een treinreis in het openbaar vervoer in Nederland en Europa kost meestal een veelvoud van een vliegticket!

  2. Beste Louis,

    Wat goed en leuk om te horen dat jullie in de vakantie altijd gebruik maken van de fiets! Een voorbeeld voor veel mensen!
    Het is inderdaad gek dat vliegtickets vaak een stuk goedkoper zijn dan een ticket voor de trein.

    – The Optimist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *