Albert Heijn ‘chatbot’ maakt gezond eten makkelijker

The Optimist 13 sep 2017 Samenleving

Sinds kort is het mogelijk dagelijks een recept te ontvangen via Facebook Messenger. Albert Heijn ontwikkelde de zogenoemde Allerhande chatbot. Deze stuurt dagelijks aan iedereen die dat wil een recept dat is afgestemd op persoonlijke voorkeuren. Albert Heijn ontwikkelde deze toepassing om lekker en gezond eten makkelijker te maken.

Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner die berichten verstuurd, in dit geval op Facebook Messenger. Chatbots worden bijvoorbeeld ingezet door helpdesks om veel gestelde vragen te beantwoorden, maar zijn tegenwoordig zelfs zo geavanceerd dat er sociale gesprekken mee te voeren zijn. Chatbots zijn steeds populairder bij consumenten en bedrijven. Een recent Amerikaans onderzoek toont aan dat ongeveer 25 procent van de Amerikaanse bevolking dagelijks gebruik maakt van een chatbot, vooral millennials, mensen die zijn geboren tussen 1980 en 2000 maken er veel gebruik van.

Verschillende technologieën

Albert Heijn heeft de afgelopen periode al gebruik gemaakt van verschillende manieren om klanten te bereiken, om ze te helpen, te informeren en te inspireren, bijvoorbeeld met de Allerhande kookhulp via Whatsapp. De Allerhande chatbot is volgens het bedrijf een mooie aanvulling hierop.

Chatten met allerhande

De Allerhande chatbot is te vinden via de Facebook Messenger app op mobiele apparaten en via de Allerhande Facebookpagina op gewone computers. Met behulp van drie keuzevragen of door het verzenden van een eet-emoji naar de chatbot wordt er één of een kleine selectie aan recepten verstuurd. En voor vragen tijdens het koken staan de culinaire experts van Allerhande klaar.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Reacties zijn gesloten.