PURPOSE AWARD 2016

purpose-day-award-dutch-weed-burger-ea-optimist

Ondernemen met een concreet maatschappelijk doel. Het klinkt zo voor de hand liggend, maar dat is het nog zeker niet. Daarom ondersteunt The Optimist de Purpose Day: een informatiedag voor burgers die de maatschappij doelgericht willen verbeteren. Omwille van de bestendiging van hun doel geven zij hieraan invulling in de vorm van een onderneming. Ondernemingen dus die echt iets bijdragen aan onze maatschappij!

Bij de Purpose Day hoort ook een Purpose Award. Hierbij worden de initiatieven met elkaar vergeleken. Voor de Purpose Award zijn door de organisatie De Droomfabriek drie initiatieven voorgedragen:

  • Dutch Weed Burger. Het doel van de Dutch Weed Burger is om met zeewier uit gecontroleerde teelt een nieuwe plantaardige voedingsbron aan onze voedselketen toe te voegen.
  • Mud Jeans. Mud Jeans zorgt er door recycling van spijkerbroeken en een circulaire economie voor dat consumenten trends kunnen volgen met een minimale impact voor het milieu.
  • Take Care BNB. De vrijwilligers van Take Care BNB brengen gastgezinnen en gasten (vluchtelingen met een verblijfsstatus) met elkaar in contact om zo het integratieproces en het wederzijdse begrip te bevorderen.

De jury voor de Purpose Award bestond uit: Milena Kriek van Impact Hub Amsterdam, Ellen Coopmans van De Droomfabriek en Roland Pluut van The Optimist. Bij het kiezen van de winnaar zijn de volgende criteria gehanteerd. Deze waren van te voren ook aan de runner ups kenbaar gemaakt:

  • doel van de onderneming;
  • de huidige en toekomstige impact van de onderneming;
  • de moed die de ondernemer toont om hun bestaansrecht te claimen;
  • de eerste stappen van aangetoond succes.

De keuze was niet eenvoudig. TakeCare BNB biedt met haar programma een moedige bijdrage aan het oplossen van het integratievraagstuk. Mud Jeans acteert in een zeer moeilijke markt, heeft met ‘lease a jeans‘ een vernieuwend concept en boekt al de eerste successen. Dutch Weed Burger stuurt handig op het veranderen van gewoonten en adresseert daarmee het uitdagend vraagstuk van onze voedselketen.

Na een kort maar krachtig overleg heeft de jury de prijs toegekend aan Dutch Weed Burger.
‘De gedurfde purpose van Dutch Weed Burger is feitelijk het ombuigen van millennia aan vlees eten naar plantaardig eten. Dit sluit helemaal aan bij de disruptie van de huidige food- en hospitalitybranches. Het bedrijf heeft daarnaast contact met een breed publiek middels verkoop via bijvoorbeeld een keten als Bagels & Beans en Mark Kulsdom toont verder aan dat het beste model van actievoeren ondernemen is. Bovengenoemde in combinatie met de enorme potentie van het bedrijf maakte Dutch Weed Burger onze winnaar’, aldus Roland Pluut.

Wij feliciteren de Dutch Weed Burger van harte. Echter, we zouden de The Optimist niet zijn als we ook de andere runner ups niet een zetje in de rug zouden geven. The Optimist zal daarom de komende tijd aan alle drie ondernemingen met een purpose aandacht besteden.

De Purpose Award 2016 is een samenwerking tussen de Droomfabriek en The Optimist.

 

Geef een reactie