De beste bedrijven voor de wereld

‘Zet een bv op, geen stichting. Dat komt professioneler over.’ Dat was het advies dat Merijn Everaarts kreeg toen hij in 2010 begon met Dopper, een initiatief om plastic zwerfafval terug te dringen en het drinken van kraanwater te promoten. Everaarts volgde het advies op, maar vier jaar later voelt het nog altijd een beetje vreemd dat Dopper een bedrijf is. ‘We verkopen weliswaar een product, een hervulbare waterfles’, zegt Everaarts, ‘maar winst maken staat niet centraal.’ En toch, een stichting dekt de lading van Dopper evenmin, vindt hij. ‘Dan denken mensen dat je donaties en subsidies nodig hebt.’

B Corp
Twee jaar geleden, tijdens een bezoek aan de Verenigde Staten, ontdekte Everaarts dat Dopper lang niet het enige bedrijf is met een maatschappelijke missie. Everaarts: ‘You are a B Corp, zeiden ze daar tegen me.’ B Corp, wat staat voor Benefit Corporation, is een Amerikaanse organisatie die sinds 2006 bouwt aan een mondiale beweging van ondernemende wereldverbeteraars. B Corp certificeert bedrijven en lobbyt in de Verenigde Staten voor een wettelijke bedrijfsvorm voor sociale ondernemingen. Met succes: in 23 Amerikaanse staten kunnen ondernemers hun bedrijf inmiddels registreren als Benefit Corporation.

Daarnaast heeft B Corp zo’n duizend bedrijven in dertig landen gecertificeerd. Daaronder bevinden zich niet alleen zonne-energiebedrijven en biologische theeproducenten, maar ook bierbrouwerijen, kledingmerken, adviesbureaus, banken, ijsjesmakers en IT-bedrijven.

Maatschappelijke missie
Een B Corp word je niet zo maar. Bedrijven moeten een zeer uitgebreide online assessment maken, in die test moeten ondernemingen minimaal tachtig punten behalen. Vervolgens moeten ze hun maatschappelijke missie vastleggen in hun statuten, zodat deze missie in stand blijft wanneer de organisatie groeit, er een nieuw management aan het roer komt of nieuwe investeerders het bedrijf overnemen. Daarnaast moeten ondernemingen een verklaring ondertekenen waarin ze onder meer akkoord gaan met een grondige screening. Ten slotte moet er contributie worden betaald: 2.500 tot 25.000 euro, afhankelijk van de omzet.

Vanwaar al die moeite? Everaarts: ‘Alleen het doorlopen van de assessment zorgt er al voor dat je een professionaliseringsslag doormaakt. B Corp dwingt je je beleid te standaardiseren.’ Daarnaast hoopt Everaarts dat zodra Dopper gecertificeerd is – naar verwachting rond de verschijning van dit artikel – zijn bedrijf gemakkelijker zaken kan doen met andere B Corps. ‘Bovendien geeft het  B Corp-stempel ons als organisatie een duidelijker profiel’, zegt Everaarts.

Onderzoek uit de Verenigde Staten toont aan dat B Corps aanmerkelijk beter presteren dan gemiddeld en zestig procent meer kans hebben om de crisis te overleven. Bovendien scoren B Corps hoger op klant- en medewerkertevredenheidsranglijsten.

In Europa is dat niet anders, bewijst de Nederlandse chocolademaker Tony’s Chocolonely, na Pymwymic de tweede B Corp van Nederland. Het bedrijf groeide drie jaar op een rij met vijftig procent en ontving dit jaar de Great Place to Work award. Bovendien helpt het internationale B Corp-netwerk het bedrijf te groeien over de grens.

Geef een reactie